בעניין קריאה בתורה
התלשא היא לא מוקדמת במילה, אלא תמיד המיקום של התלשא הוא בצד ימין של המילה, ולכן מה שעושים הקוראים את השני גרשין והתלשא באותו מקום, נראה שהם צודקים. וכן המנהג בישיבת כסא רחמים.
אולי לא הבנתי כל מה שכתבתם אבל נ”ל שעניתי על השאלה.
רציתי לדעת למה בחו״ל לא מחברים אחרי מות - קדושים בשביל שיושוו לישראל, ולמה מחכים עד מטות - מסעי ?
נשאל בזה הגאון מהרימ"ט (חלק ב' סימן ד'), והשיב כי טרחו חכמים שיקראו פרשת במדבר קודם עצרת- שבועות (ונתנו סימן "מנו- עצרו"), וטעמם כי אמרו בגמרא מגילה (ל"א עמוד ב') עזרא תיקן להם לישראל שיקראו קללות של פרשת בחוקותי קודם שבועות כדי שתכלה שנה וקללותיה כי שבועות הוא ראש השנה לאילן, וכתבו התוספות שם שנהגו העולם להפסיק בפרשה אחת בין קללות לשבועות והיא פרשת במדבר. ולכן בשנה זו (התשע"ו) שחל שביעי של פסח בשבת, גם אם נפריד בארץ ישראל את כל הפרשיות שאפשר, נקרא בפרשת נשא קודם שבועות ולא בפרשת במדבר. אבל בחו"ל שיכולים אנו להשאיר הפרשיות מחוברות ולקרוא פרשת במדבר קודם שבועות, עדיף לעשות כן ולשמור על הכלל "מנו- עצרו".
תשובה זו נכתבה על ידי הבחור הלל-יהודה פלוטקין שלומד בישיבתינו.
מאת: פלוני | תאריך: י״ד באב ה׳תשע״ו – אוגוסט 18, 2016
לאחה"מ מה"ה הלל יהודה פלוטקין נר"ו, שאלתי ברורה מאד, אך מפני שהתקשה בה אפרט בעזר צורי וגואלי: בשנת שע"ה חלוקת הפרשות היתה כך: כב ניסן: שמיני/ שמיני שלפסח כט ניסן: תזמ"צ/ שמיני ו אייר: אחק"ד/ תזמ"צ יג אייר:אמור/ אח"ק כ' אייר:בהר/ אמור כז אייר: בחוקותי/ בהר בחוקותי ה סיון: במדבר אם כן שאלתי ברורה למדי: למה חיכינו עד בהר בחוקותיי בשביל להתאחד עם חו"ל ולא התאחדנו מיד בהפרדת תזריע ומצורע? (והאמת שראיתי בספר בין פסח לשבועות שבזה היו מנהגים שונים בצפת, שהמסתערבים באמת הפרידו תזריע ומצורע, כך לפי זכרוני והספר אמ"א עתה, אך לא הסביר את הטעם למנהגנו)
שאלה זו שאל הרב תיקון יששכר (מגדולי רבני צפת בתקופת מרן הב"י) בדף ל"ב ע"ב והשיב לפי שאינם רוצים להאריך בנגעים שתי שבתות, וששוב שאל למה לא יפרידו אחרי מות מקדושים כדי שימהרו להשוות לבני חו"ל ותירץ כדי שלא יהיו בני ארץ ישראל שהם עיקר נגררים אחרי בני חו"ל שהם טפלים להם, ועוד שיראה שנותנים מעלה לבני חו"ל על בני ארץ ישראל ובזה מיושב ג"כ הקושיא מתזו"מ ע"ש