Menu
שאל את הרב
print
אא

נמצאה במשפחה קלטת קול וקלטת וידאו מלפני הרבה שנים ויש שם זכרונות ורצון לשמוע ולראות את בני המשפחה מלפני עשרות שנים. מדובר בשמיעה לא מתוך הנאה מהשיר אלא בגלל המזכרת והרגש שבשמיעת הקול של המעורבים, 1- האם מותר לגבר לשמוע בקלטת את דודה שלו שרה או כמה דודות שרות ? 2- האם מותר לשמוע בקלטת את הדודה שרה והיא כבר איננה בחיים ? 3- האם מותר לשמוע בקלטת את הסבתא שרה כשהיא בחיים וכשהיא אינה בחיים ? ומדובר על דקות ספורות ולא על זמן רב. 4- והאם מותר לראות בוידאו את הדודות והסבתא רוקדות במעגל באירוע משפחתי ? 5- והאם מותר לראות בוידאו את הדודה או הסבתא רוקדות והן כבר נפטרו ולא בחיים ? הצפיה בריקוד היא לא בשביל הנאה אלא רק בשביל המזכרת והנוסטלגיה המשפחתית, ומדובר בדקות ספורות ולא בזמן רב. אם יש כללים שישליכו גם על מעורבות אחרות מהמשפחה כמו בנות דודות, גיסות, אשמח לשמוע את הכללים בנושא זה.

הרב אדיר כהן

דודה, וכן בת דודה וגיסה, נחשבת כערוה עליו לכל דבר ואין הבדל בין דודה לשאר נשים זרות, בין לענין שמיעת שירים בין לענין ראייתם. אולם היכן שכבר נפטרו, מותר לראות תמונתם (והוא הדין סרט וידאו) כל שהן לבושות בצניעות. עיין בשו"ת מקור נאמ"ן (חלק א' סימן תשפ"ב) ובמאמרו בירחון אור תורה (סיון התשמ"ח סימן קנ"ז אות ד').
אך הסתכלות בריקוד הדודות אסור ולא מותר רק באמו, אשתו, בתו וסבתו. ומה שמותר, מותר. ומה שאסור, אסור אף זה זמן מועט. אבל בשמיעת השירים יש מקום להקל, אחר שרדיו אין זה קול האשה ממש (עיין בשו"ת יביע אומר חלק ט' אורח חיים סימן ק"ח אות מ"ג), ובפרט שכבר אינם בחיים (עיין בשו"ת יביע אומר חלק א' אורח חיים סימן ו' אות י"ב).

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן