כיריים בפסח
אין חובה לקחת כירים חדשות, צריך לנקות אותם היטב ואח”כ לעשות להם הגעלה. ומכל מקום טוב שיהיו כירים לפסח.
בתי שתחיה הינה חולת צליאק, מחלה זו אוסרת באופן מוחלט על אכילת גלוטן (הנמצא בחמשת מיני דגן). כך שבכל השנה אינה אוכלת "חמץ". לחולים אלו מותר לאכול אך ורק מוצרים שעברו בדיקות קפדניות לאי הימצאות גלוטן ברכיבי המוצר או בסביבת יצורו. כל הימצאות גלוטן העולה על 1/50,000 חלקיקים נאסרת לחולי צליאק (הרבה יותר מביטול 1/60).
שתי שאלות יש לי בנושא: 1) מוצרים שעברו את הבדיקות הנ"ל ונמצאו מותרים לחולי צליאק, אך אין עליהם כשרות לפסח, האם מותרת אכילתם בפסח, בין לחולים ובין לשאר האנשים? 2) כלי שיוחד לבישול טיגון ואפיה למוצרים ללא גלוטן בלבד, כך שלא בלע חמץ מעולם, האם מותר השימוש בו גם בפסח ללא צורך בהכשרה כלשהיא?
יש לדעת שמוצרים ללא גלוטן, לא שאינם מכילים חיטה, אלה שהוציאו את הגלוטן מהחיטה. ואף אם תמצי לומר דבכהאי גוונא אין זה חמץ, מכל מקום יתכן וכבר לתתו את החיטים קודם שהוציאו מהם את הגלוטן, והחמיצו. וראה עוד בירחון קול סיני (ניסן תשע"ו).