Menu
שאל את הרב
print
אא

אני בשנת אבל. יוצא לי להתפלל במניין בבית כנסת בנוסח ספרד/אשכנז רציתי לשאול מספר שאלות בנוגע לקדיש הנאמר אחר עלינו לשבח :
א. במידה ולאחר עלינו לשבח אומרים בבית הכנסת קדיש (שלא כמנהג הספרדים) האם לומר איתם?
ב. אם אני היחיד עם חיוב בבית הכנסת והם נוהגים לומר קדיש, האם יש הבדל?
ג. אני מבית ג'רבאי, בסידור "איש מצליח" כתוב לאחר עלינו לשבח של ערבית שמנהג ג'רבא לומר "כל ישראל יש להם חלק" (כמדומני שזה "כל ישראל") ואז קדיש "על ישראל". האם במידה ועל שאלה 1 ו/או 2 התשובה שאין לומר קדיש, האם במקרה שאומר "כל ישראל" אוכל לומר קדיש, על אף שמדובר בקדיש "יהא שלמא" בלבד ולא "על ישראל" ואם כן, האם יש הבדל בזה בין ערבית לשאר תפילות?
ד. בבית הכנסת המדובר נוהגים  בשחרית לאחר "עלינו לשבח" וקדיש לומר מספר פרקי תהילים, "אחינו כל בית ישראל" וקדיש "יהא שלמא" , האם ניתן לומר איתם קדיש זה? ובמידה ולא, האם יש הבדל אם אני אומר באותו זמן גם קטע תפילה (כמו השלמת פסוקי דזמרה)? אם יש הבדל בכל העניינים הללו בין אם אני היחיד שאומר קדיש או שאחרים אומרים גם?

הרב אדיר כהן

בכל אופן יכול לומר עמם קדיש, בין לבדו בין עם אחרים. ומנהג האשכנזים לומר קדיש אחר עלינו לשבח מיוסד על כך שיש בעלינו לשבח פסוקים (עיין בטורי זהב סימן נ"ה סעיף קטן א'). ואף אצל הספרדים יש שנהגו בזה (עיין בספר הלכה ברורה חלק ד' סימן נ"ו סעיף ב', ועיין עוד בשו"ת שמש ומגן חלק ד' חלק אורח חיים סימן ט"ו אןת ב').

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן