Menu
שאל את הרב
print
אא

ברצוני לשאול אודות מש"כ הגר"מ לוי זצ"ל בספרו מלוה ה' שבחלק א' פרק ג' סעיף כ"ה כתב הרב שלוה שפרע למלוה יותר ממה שלוה ואומר בפירוש שהתוספת הינה במתנה גמורה ולא מפני ההלואה כלל, מותר למלוה לקבל את התוספת ובהערה 61 האריך להוכיח כן גם ממרן שדעתו כן, ובדבריו אלו רואים שהיתר זה אמור בכל אדם ולא רק בתלמידי חכמים, אמנם בפרק ח' סעיף י"ט כתב לגבי ת"ח שמותרים להוסיף בשעת פרעון תוספת מועטת אפילו בסתמא בלא שיאמרו שזה במתנה ולכתחילה ראוי להחמיר, ובסוף הערה 41 כתב שמ"מ אם הלוה אומר בפירוש שפורע יותר בתורת מתנה א"צ להחמיר שלא לקבל ממנו כשהוא והמלוה ת"ח, ולא זכיתי להבין מדוע כתב בהערה זו שאם אומר בפירוש שזה בתורת מתנה א"צ להחמיר דוקא באופן שהלוה והמלוה ת"ח והרי בפרק ג' הנ"ל מבואר שהיתר זה הוא בכל אדם ולא רק בת"ח. ועוד ברצוני לשאול שלכאורה יש להוכיח ממרן שאסור אף במפרש שזה בתורת מתנה, דהנה המחנה אפרים בהלכות מלוה ולוה דיני ריבית סימן י"ז כתב ליישב קושיית מרן בב"י,שמותר שם מכיון שאיירי במפרש שהתוספת היא בתורת מתנה עי"ש בדבריו, ולכאורה מדלא תירץ הב"י כדבריו משמע שס"ל שאף במפרש שזה בתורת מתנה אסור.

הרב יעקב כהן

הערתך נכונה. ובעיקר הדין גם אנו בעניותנו נראה לנו להחמיר בזה, וכתבנו בזה באורך בהורה ברורה שעדיין אל יצא לאור) ודייקנו כן מכמה ראשונים וביניהם  הרמב"ן בחידושיו (דף ע"ה עמוד א'), ובעל התרוות (שמ"ו רו"ג סי' י"א). וכן מסתימות הפוסקים שהקילו דוקא בתלמיד חכם ודבר מועט ולא כתבו שיש להקל בכל אדם אם יפרש לו שזו מתנה גמורה. ואין כאן מקום להאריך.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן