Menu
שאל את הרב
print
אא

האם לדעת הרב בן איש חי ש"א פרשת שופטים הל' טו' והגר"מ אליהו שפוסק כוותיה שלא צריך פנים חדשות בסעודה שלישית האם כאשר נמשכה הסעודה שלישית עד צאת הכוכבים אפשר לברך שבע ברכות או בגלל שיצאה שבת כבר עזבו הפנים חדשות ולא משנה העובדה שבברכת המזון אומרים אצה והחליצנו? האם במקרה שעושים שבע ברכות בסעודה שלישית(באופן שיש פנים חדשות), על כמה כוסות יעשו את השבע ברכות אחת או שתיים? אם עושים שבע ברכות על כוס אחת כגון בליל פסח או כאשר נגמר היין ונשאר רק יין לכוס אחת האם מותר לחלק את השבע ברכות בין הנוכחים או שאסור?

רבני בית ההוראה

1. השבע ברכות נמשכים אחר הסעודה ומקרי פנים חדשות אף אחר צאת הכוכבים.
2. אין הבדל בין סעודה שלישית  לשאר הסעודות ובין יש פנים חדשות או אין ובין לפני השקיעה או אחר צאת הכוכבים והדין בכולם שווה, שמרן (סימן ס"ב סעיף ט') הביא שתי דעות, אחת לברך על על שתי כוסות על כוס ראשונה ברכת המזון ובורא פרי הגפן ועל השניה שאר שש הברכות או ברכת "אשר ברא". והדעה השניה, לברך על כוס אחת ברכת המזון ושבע ברכות וכמו שעושין בחופה וסיים מרן שכן פשט המנהג כדעה אחרונה. וכן העיד מרן ראש הישיבה נר"ו בשו"ת בית נאמן (אבן העזר סימן ג' עמוד תל"ח אות ל"א) שכך היה מנהגם בחוץ לארץ לעשות שתי קדושות על כוס אחת וכדעה ראשונה שהביא מרן, והמקור למנהג זה בדברי החיד"א ומאז שינה המנהג והנהיג לעשות ב' כוסות. (וכתב דמטעם זה, נכון שאותו שמברך שבע ברכות לא יאחז בכוס בשעת ברכת המזון שלא יראה שמברך ברכת המזון על הכוס והוי כשתי קדושות על כוס אחת). ומכל מקום אף בסעודה שלישית שנמשכה אחר צאת הכוכבים המברך שבע ברכות צריך להקפיד לשתות רביעית, כיון דשבע ברכות טעונות כוס. אף שהוא קודם הבדלה כיון שהוא שייך לסעודה וכמו שכתב מרן (אורח חיים סימן רצ"ט) עיין שם. אבל אותו שבירך על כוס ברכת המזון אינו חייב לשתות רביעית רק לכתחילה כיון דקיימא לן דברכת המזון אינה טעונה כוס (כמו שכתב מרן סימן קפ"ד)
3. אם יש רק כוס אחת יעשו כדעה שניה שהביא בשלחן ערוך הנ"ל וכתב שכן המנהג, וכמו שעושים בחופה, שהמברך ברכת המזון יברך בורא פרי הגפן ואחר כך עוד שש ברכות או ברכת אשר ברא". ואינו ענין לחלוקת הברכות, שבין בכוס אחת ובין בשתי כוסות לכתחילה אין לחלק הברכות וכן היה מנהג מאז ומעולם וכמו שכתב מרן ראש הישיבה נר"ו בבית נאמן (שם עמוד תל"ט ובהערה) והמחלקים כיום יש להם על מה שיסמכו רק צריכים ליזהר בכמה פרטים ואין כאן מקום להאריך.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן