שאל את הרב
print
אא
לפעמים גוזרים על אדם לחיות למרות שלא מגיע לו, משום שעתיד להיוולד לו בן שיהיה צדיק, תלמיד חכם וכדו'. כדוגמא שמעי, שקילל את דוד (כדאיתא בשמואל ב' פרק ט"ז) - ודוד לא הסכים שיהרגו את שמעי, משום שעתיד לצאת ממנו צאצא שיושיע את ישראל - וזהו מרדכי. אכן מרדכי הוא מצאצאי שמעי, שנא' במגילת אסתר "ושמו מרדכי בן יאיר בן שמעי", ולא הבנתי :הרי זה לא אותו שמעי, כי שמעי שקילל את דוד היה שמעי בן גרא, ושמעי - הסבא של מרדכי - קרוי במגילת אסתר בן קיש ("מרדכי בן יאיר בן שמעי בן קיש") . ומלבד זאת קשה להניח שהסבא היה בימי דוד - לפני בית ראשון - והנכד היה בימי אחשורוש, אחרי יותר מ-410 שנות בית ראשון (שני דורות בד"כ לא לוקח 400 שנה). אז מה הכוונה? ואם שמעי הסבא של מרדכי קרוי ע"ש סבא של סבא שלו שהוא שמעי בן גרא - א"כ מנלן שהיה צאצא שלו, רק בגלל שקרוי בשם זהה?

הרב יהונתן מאזוז

שמעי זה על כרחנו הוא שמעי בן גרא, שאם לא כן מדוע טרח הכתוב ליחס את מרדכי שלשה דורות למעלה כשהם אנשים בלתי ידועים, אלא על כרחך ששמעי הוא שמעי בן גרא בן קיש, שהוא קיש אבי שאול המלך. כך הוא בתרגוםראשון, ופשוט הדבר שהכתוב דילג על כמה וכמה דורות באמצע כיון שאין לו ענין בהזכרתם (מה שאין כן בסוף רות שטרח לפרט את כל הדורות מיהודה עד דוד המלך הואיל וכוונתו להודיע את יחוסו) אבל בתרגום שני ייחס את מרדכי דור עשירי לשאול המלך, ולא ייחס אותו לשמעי בן גרא. רק אחר כך דבריו סותרים זה את זה, וכבר העיר בזה מרן ראש הישיבה שליט"א בסנסן ליאיר עמוד קכ"ז.
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
!שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0