Menu
שאל את הרב
print
אא

מצאתי שהרבי מליובביץ היה מניח תפילין מעור עז עם צבע שחור מבריק. ואמרו לי שכך פעם היו התפילין בתוניסיה. (לא מתכוון לפשוטות, אלא כל הבית היית מעור אחד. רציתי לדעת אם הרב יודע מה המקור בספרי קבלה (או פוסקים) למה דווקא מעזים? עוד, ראיתי את הספר תורה המיוחס לרבנו האר"י בצפת, ולא מצאתי שינוי בכתב בין שם הוי"ה לשאר אותיות. מה דעת כת"ר על הספר תורה הזה? האר"י נתן לר"מ רומי לכתוב את ספרו (ממה שזכור לי שכתוב בשה"כ), האם יש לנו עוד ספרים אחרים או כל דבר מכתיבתו של הרב רומי, אשר האר"י ז"ל סמך עליו? 

הרב אדיר כהן

כפי מה ששמעתי כבר נהגו בעור בהמה דקה (עז) כי היה להם קשה לעבד עור בהמה גסה (פרה) לכתיבה. ובזמנינו שיש מכונות נפתרה הבעיה 
שהאר"י נתן לר"מ רומי שיכתוב לו ס"ת מופיע בטעמי המצוות (סוף פרשת האזינו) 

שאלת המשך:

האם יש לנו צילום או משהו שיראה לנו כתיבת ידו של הר"ם רומי? למה לא עושים הבתים מעור שליל של חיה? הרי לפי הרמ"ע מפאנו זה ההכי מהודר שאפשר.(עיין אוצר ההלכה או"ח סי' לב סע' יב. נ"ל.) ועוד, מהחיות איזה מהן היא ההכי משובחת?

הרב אדיר כהן

לא נהגו להחמיר לקחת מעור שליל לענין הבתים והרצועות כי הוא עור רך מאוד ומעדיפים מעור בהמה גסה שהעור גס ועב ומחזיק ימים רבים (פסקי תשובות ח"א סימן ל"ב הערה 106) 
כת"י של הר"מ מרומי לא ידוע לנו אבל יש צילום כת"י מפורסם של רבי סולמיאן אוחנה תלמיד האר"י

שאלת המשך:

ואם נהגנו לעור עז, עד כמה יכול להיות יותר רך עוז שליל חיה? והתירוץ הזה שייך לבעלי בתים שאינם שומרים תפיליהן כ"כ, אך ת"ח למה לא? (במיוחד בימינו שהמחיר יותר נמוך והטכניקה והמכונות וריבוי העורות) ב. לגבי הר"ם רומי, האם יש לנו ספר או קונטרס כלשהו ממנו?(אין לי אוצר החכמה)

הרב אדיר כהן

א. לא בדקתי את המציאות, אבל כתבתי הסיבה שמופיעה בספר פסקי תשובה שנתן טעם זה למה "המהדרים במצוות" לא נהגו בעור שליל ולא תירץ כן עבור "בעלי בתים" 
ב. באנציקלופדיה ארזי הלבנון כרך ג' (עמוד 1697) כתב שרבי משה רומי חיבר ספר שערי גן עדן (ויניציאה שמ"ט) 

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן