כיסוי תפילין
מקור הביטוי הוא בדברי חז”ל כגון במסכת חגיגה דף ט”ז ע”א. ואדרבה לפי מה שהבאתם שפי’ מלשון שטן באמת השדים הם מזיקים שטניים ולא סתם מזיקים.
ויש פירושים אחרים במפרשים למילה שדים בפסוקים שהזכרתם.
מצאתי שהרבי מליובביץ היה מניח תפילין מעור עז עם צבע שחור מבריק. ואמרו לי שכך פעם היו התפילין בתוניסיה. (לא מתכוון לפשוטות, אלא כל הבית היית מעור אחד. רציתי לדעת אם הרב יודע מה המקור בספרי קבלה (או פוסקים) למה דווקא מעזים? עוד, ראיתי את הספר תורה המיוחס לרבנו האר"י בצפת, ולא מצאתי שינוי בכתב בין שם הוי"ה לשאר אותיות. מה דעת כת"ר על הספר תורה הזה? האר"י נתן לר"מ רומי לכתוב את ספרו (ממה שזכור לי שכתוב בשה"כ), האם יש לנו עוד ספרים אחרים או כל דבר מכתיבתו של הרב רומי, אשר האר"י ז"ל סמך עליו?
כפי מה ששמעתי כבר נהגו בעור בהמה דקה (עז) כי היה להם קשה לעבד עור בהמה גסה (פרה) לכתיבה. ובזמנינו שיש מכונות נפתרה הבעיה
שהאר"י נתן לר"מ רומי שיכתוב לו ס"ת מופיע בטעמי המצוות (סוף פרשת האזינו)
מאת: פלוני | תאריך: כ״ט בכסלו ה׳תשע״ז – דצמבר 29, 2016
האם יש לנו צילום או משהו שיראה לנו כתיבת ידו של הר"ם רומי? למה לא עושים הבתים מעור שליל של חיה? הרי לפי הרמ"ע מפאנו זה ההכי מהודר שאפשר.(עיין אוצר ההלכה או"ח סי' לב סע' יב. נ"ל.) ועוד, מהחיות איזה מהן היא ההכי משובחת?
לא נהגו להחמיר לקחת מעור שליל לענין הבתים והרצועות כי הוא עור רך מאוד ומעדיפים מעור בהמה גסה שהעור גס ועב ומחזיק ימים רבים (פסקי תשובות ח"א סימן ל"ב הערה 106)
כת"י של הר"מ מרומי לא ידוע לנו אבל יש צילום כת"י מפורסם של רבי סולמיאן אוחנה תלמיד האר"י
מאת: פלוני | תאריך: ד׳ באדר ה׳תשע״ז – מרץ 2, 2017
ואם נהגנו לעור עז, עד כמה יכול להיות יותר רך עוז שליל חיה? והתירוץ הזה שייך לבעלי בתים שאינם שומרים תפיליהן כ"כ, אך ת"ח למה לא? (במיוחד בימינו שהמחיר יותר נמוך והטכניקה והמכונות וריבוי העורות) ב. לגבי הר"ם רומי, האם יש לנו ספר או קונטרס כלשהו ממנו?(אין לי אוצר החכמה)
א. לא בדקתי את המציאות, אבל כתבתי הסיבה שמופיעה בספר פסקי תשובה שנתן טעם זה למה "המהדרים במצוות" לא נהגו בעור שליל ולא תירץ כן עבור "בעלי בתים"
ב. באנציקלופדיה ארזי הלבנון כרך ג' (עמוד 1697) כתב שרבי משה רומי חיבר ספר שערי גן עדן (ויניציאה שמ"ט)