Menu
שאל את הרב
print
אא

מחמת שהתרשלנו בסימון התאריכים (לא קרה לנו בעבר) טעינו ושמשנו בעונת ההפלגה בבוקר התברר לאשה שקבלה במשך הלילה (כנראה) (לא ברור אם זה קרה בזמן התשמיש, לא נמצא דם על גוף האיש). אנחנו בצער גדול, מה עושים כדי שה' יסלח לנו?

הרב אליהו מאדאר

הנה אם היתה זו עונת הפרישה לכל הדעות, ועברו ושימשו בזה צריכים כפרה, גם אם לא מצאה דם כלל כל הלילה, שהרי עברו ושמשו בזמן שאסרו חכמינו ז"ל, וכמו שכתבו האחרונים ביורה דעה ריש סימן קפ"ד סעיף ב'. עיין שם.

אולם לפי הנראה, שאשה זו אין לה ווסת קבוע, כרוב הנשים בזמן הזה וקילא טפי. שלדעת כמה ראשונים אין צריך פרישה, כי אין לה יום קבוע לפרוש בו. אמנם להלכה אין הדבר כן וכבר פסק מרן ריש סימן קפ"ט סעיף א' שצריך פרישה בעונה בינונית, היא יום שלשים, עיין שם. מכל מקום לא מצינו שהצריך פרישה גם בעונת ההפלגה ובעונת החודש. אולם רוב האחרונים הצריכו פרישה גם בהם, ופירשו כן גם בדעת מרן, עיין שם להרב שפתי כהן (סעיף קטן א') ועוד, וכן פשטה הוראה בזמן הזה, וכן כתוב בכל ספרי הקיצורים, כנודע. אבל לעניות דעתי אין הדברים מוכרחים, ומדברי הרבה ראשונים ומרן משמע שאין צריך פרישה רק בעונה בינונית, כמו שכתבתי בספרי הקטן אמרות טהרות (חלק א' סימן י"ח). עיין שם באורך.

ולכן בשאלה זו, הנה אם נאמר שאין צריך פרישה רק ביום שלשים, נמצא ששמשו שלא בעונת הפרישה, ואפילו אם היתה מוצאת דם אחרי תשמיש מיד, הרי אלו אנוסים ואין צריך כפרה, כמו שכתב מור"ם (הרמ"א) ז"ל סוף סימן קפ"ה. ואף אם נאמר שעונת הפרישה היתה זו, מכל מקום הרי לא מצאה דם בשעת תשמיש רק בבוקר, ושמא היה בלילה ושמא היה בשעת תשמיש. ואף שצריך כפרה, מכל מקום קיל טפי, בפרט שהיה בשוגג, ששכחו שצריך פרישה אז, והוי ליה שוגג בדרבנן, ועיין ביביע אומר חלק א' חלק יורה דעה סימן י"ד, ובטהרת הבית חלק א' סוף סימן ב', עיין שם.

ולכן בשאלה הזאת, נראה לעניות דעתי דהעיקר תשובה וחרטה שמא נעשה איסור, ואין צריך תענית, רק שיתנו כסף לצדקה, כפי השגתם. ואם לבם נוקפם, יתענו יום אחד או חצי יום. ועיין בספר לשון חכמים להגאון רבי יוסף חיים ז"ל חלק ב', שסידר תיקון עם תענית וקריאות מסויימות ופדיון כסף, למי שנכשלו ושימשו בעונת הפרישה וראתה דם, עיין שם. ובנדון זה הדבר קל יותר. ומכל מקום כיון שלפי דעתם, היו צריכים פרישה, ואפשר שראתה דם בשעת תשמיש, אם רצון הבעל לעשות תיקון הנאמר למעלה, ויש לו אפשרות גופית וממונית, יעשה, ותבוא עליהם ברכה, ואם קשה, יעשו מה שיכולים, ודי.

ויותר עיקר בזה לרשום מכאן ואילך זמני הפרישה, ומיד שראתה יסמנו לעצמם הפרישה הצריכה לחודש הבא. וילמדו וישננו הלכות נדה לפרטיהם, וה' יקבל תשובתם ברצון, ושב ורפא להם. (י"ג אדר ראשון שנת תוש"ע יהודה).
 

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן