Menu
שאל את הרב
print
אא

אימי נפטרה בי"א בניסן תשע"ה ונקברה בי"ב בניסן. מאחר ומדובר בשנה מעוברת יש לי מס' שאלות:
לגבי האזכרה של השנה הראשונה :(אשמח אם תתייחסו בתשובתכם למנהג ספרדי (אנחנו תימנים)
א.עד איזה תאריך עלינו לקרוא קדיש עבור אימי?
ב. מאחר ואסור בחודש ניסן לעלות לבית העלמין .. באיזה תאריך עלינו לעלות לבית העלמין ולקיים סעודת מצווה? (האם ניתן לקיים סעודה ולעלות לבית העלמין באותו יום?)
ג. באיזה תאריך אני צריכה לצאת משנת האבל?

הרב אדיר כהן

1. קדיש אומרים י"ג חודש (ומפסיקים שבוע בתחילת החודש השנים עשר), ואם רצו להמשיך לומר קדיש גם לאחר מכן, בודאי שאין כל מניעה, ואדרבה יהיה מזה נחת רוח לנפטרת וכמו שכתב הרב פלא יועץ (מערכת כיבוד אב ואם). ועיין עוד בשו"ת ויען הכהן (חלק ב סימן נא) באורך.
2. אין איסור לעלות לבית הקברות בחודש ניסן, רק אם יש חשש שמא יבכו עדיף שיקדימו לפני ראש חודש ניסן. כמו שכבת בספר ילקוט יוסף – אבלות (עמוד תר"ל) וכן ראיתי ומו"ר הגאון הנאמ"ן נר"ו שהשיב שכן שמע משם מרן הגאון הרב עובדיה יוסף זצ"ל. וכן שמעתי שהורה מוה"ר הגאון רפאל כדיר צבאן זצ"ל.

ומכל מקום בנדון זה שסיום י"ג חודש הוא באדר ב', יש לעשות את ההזכרה בסוף י"ב חודש באדר (וכן לדבי העלייה לקבר). ונכון לעלום גם בסוף י"ג חודש. ועיין עוד בספר מקור נאמן (חלק א סימן תשס"א). 
3. יוצאים משנת האבל אחר י"ג חודש אף אם השנה מעובר (שולחן ערוך יורה דעה סימן שצא סעיף ד')

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן