Menu
שאל את הרב
print
אא

אנו נמצאים בשנה מעוברת אדר א' וב' . וכאן התעוררה שאלה איזה חודש אדר הוא הקובע? למדנו כי לגבי בר מצווה גם אם נולד בחודש אדר א' ובשנת הבר מצווה יש שני אדר. החיוב הוא יהיה בחודש אדר ב' הוי אומר אם ילד אחד נולד בא' באדר א' וילד אחר נולד בכ"ט אדר א' שניהם עושים באדר ב' אם יחול. והראשון יקדים את השני כביכול. האם דין זה חל גם אזכרות (יארצייט) כאשר אדם נפטר באדר א' הם צריך לעשות את האזכרה באדר א' או שצריך להמתין לאדר ב'?

הרב אדיר כהן

מה שכתבתם לגבי בר מצווה אינו מדוייק ומי שנולד באדר א' הבר מצווה באדר א', ורק מי שנולד באדר רגיל אז הבר מצווה באדר ב' (ראה בשלחן ערוך אורח חיים סימן נ"ה סעיף י' ובמשנה ברורה סעיף קט מ"ג).
והוא הדין לגבי יארצייט שמי שנטר באדר א' האזכרה בשנה מעוברת באדר א'.
אבל אם נפטר באדר רגיל בשנה עוברת לדעת מרן השלחן ערוך עושים באדר ב' וכן מנהג הספרדים ולדעת הרמ"א בהגהתו שם יותר נכון להתענות בראשון (והוסיף שיש מחמירים להתענות בשניהם) וגם לדעתו אם נפטר באדר ב' עושים את התענית והאזכרה באדר ב'.

שאלת המשך: אזכרה לנפטר בשנה מעוברת

שאלתי היא על אדם שנלב'ע באדר רגיל [במעוברת זה אדר א'] לפי הספרדים, בשנה מעוברת יש לערוך אזכרה [יארצייט] באדר ב', ונראה לי שזה לא מדוייק,ניסיתי להסביר מדוע זה לא נכון לדעתי , כי זה מוסיף 30 יום ליום הפטירה הנכון,,,,, [ספרתי ממש את ימים של כל השנה 12 חודש,ואם במעוברת זה יוצא 13 חודש,,,, לא עזרו לי ההסברים,,,,ומה המדוייק יותר ליום האזכרה [הקרוב לתאריך הפטירה] מבין שנייהם. ידוע לי ,שיש חילוקי דעות בין האשכנזים הרב הרמ'א לבין בית יוסף לגבי הנושא,תן לי הסבר מפורט בבקשה.

הרב חנוך הכהן

קודם כל זה נכון שיש מחלוקת בזה בין מרן הב”י להרמ”א כמבואר בש”ע (סי’ תקס”ח ס”ז).

זה נכון מה שאתם טוענים שהוא מוסיף 30 יום על הי”ב חודש, אבל גם אם נעשה באדר א’ בשנה הבאה כשיעשה אזכרה באדר נמצא שדחה את האזכרה ב-30 יום, ומה הרווחנו? ועל כרחנו לומר שגם אם משתנה הי”ב חודש הולכים בעיקר אחר התאריך שבו נפטר, וכיון שאדר ב’ הוא אדר העיקרי הולכים אחריו לדעת מרן.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן