האם נשים יכולות לאכול יותר מכביצה בסעודה שלישית אחר השקיעה?
מסתבר שיכולות לאכול מהטעם שכתבת, ובפרט שבעיקר הדין נראה שמרן הגרע”י זצ”ל חולק. עיין חזו”ע שבת ח”ב(עמ’ שצ”ד בהערה).
א. למיץ ענבים (לא יין) מספיק רב לכ"ע? ואם אין בו רב הוא נחשב לחמר מדינה? (לענ"ד אין אדם שקונה מיץ ענבים לא למטרת קידוש ועוד שאינו משכר) ב. איה מקום כבודו של הדעה שהזכיר הרב בסעיף ג' בתשובתו הרמתה. יורנו המורה ושכמ"ה
1. מסתמות לשון הפוסקים משמע דרוב מועיל ולא חילקו בין יין למיץ ענבים. עיין בכף החיים (סימן רד אות לב) וביביא אומר (חלק ג' סימן יט)
וכן משמע בכף החיים(סימן רב אות פה) דאם שרה צימוקים במים מעט לעט ברכתו בורא פרי הגפן. והרי ביום אחד אינו תוסס רק מקבל מתיקות וסבירא ליה (= הוא סובר) דסגי (= שמספיק) במים ככמות הצימוקים ( קשה לצמצם ויתן פחות מים)
כמבואר בסימן רד אות לב משמע דגם במיץ ענבים סגי ברוב
– והגם שאנשים לא קונים תירוש רק לקידוש מקום מקום מהאי טעמה גופיה (= מזה הטעם בעצמו) כיון שמקדשים על זה בשבתות וימים טובים וברית ונישואין, הפך להיות חמר מדינה.
2. הבנתי שכבודו שואל היכן נזכר ספק אמן לקולא.
עיין בביאור הלכה סוף סימן רטו, וביביא אומר חלק א' סוף סעיף כט.