Menu
שאל את הרב
print
אא

בספר התשבי הנד"מ (עמ' עט ערך הדר) כתב שנוהגים לכתוב בסוף כל פרק בגמ' 'הדרן עלך' ופירושו 'חזור בך', וכתב לפרש את הפסוק בדניאל (ד לג) 'וליקר מלכותי הדרי' פירוש חזרתי. עכת"ד. והיעב"ץ בעזר אור כתב שפירוש הדרן עלך הוא 'חזרתנו עליך' וכן 'הדרך עלן' חזרתך עלינו, והשיג על מ"ש לפרש הדרי בס' דניאל חזרתי, שא"כ הל"ל הדרת כמו שאמר (שם לא) שַׁבְּחֵת וְהַדְּרֵת, אבל אינו אלא מל' פרי עצר הדר וענין תפארת. עכת"ד. ומרן פה"ד רה"י נר"ו העיר "לא ידענא מאי קאמר שכאן נבוכדנצר מדבר בעד עצמו ואומר וכו' וליקר מלכותי חזרתי, ומה ענין הדרת לכאן. עכ"ל. ואני עני תמה עד מאד, שדברי היעב"ץ ברורים, שכל לשון מדבר בעבר בארמית המקראית הוא בצירי תיו, והביא ראיה משַׁבְּחֵת וְהַדְּרֵת שפירושו שיבחתי והידרתי, לעומת (שם ה כג) שַׁבַּחְתָּ הַדַּרְתָּ שהוא בנוכח! הכיצד מרן נר"ו הבין את דברי היעב"ץ אחרת?

מרן ראש הישיבה

שכחת הגמרא באלף מקומות הדרי בי (חזרתי בי) ?!

שאלת המשך: לימוד ארמית בדניאל מארמית הגמרא.

איך אפשר ללמוד לשון ארמית המקרא מארמית הגמרא? במקרא בבניין קל צורת העבר במדבר בגזרת השלמים היא פִעְלֵית, לעומת תרגום אונקלוס שהוא פְעָלִית כידוע, וכן בגמרא יש פעלית ופעלי (אין ניקוד). וברור אם כן שאי אפשר שבספר דניאל הדרי פירושו חזרתי, ועל כל פנים שפתי היעב"ץ ברור מיללו ואין בהם שום קושיא, ולא ברור כלל מה השיג עליו מרן פה"ד נר"ו?!

מרן ראש הישיבה

כך פירש רש"י והמצודות ולכבוד מלכותי חזרתי.
אחרת אין טעם למילים "וליקר מלכותי".
כמו שיש בגמרא פעלית ופעלי יש גם בדניאל.
אם לא קיבלת- אל תתווכח יותר.

שאלת המשך: יציאה לטיול לאחר ה30 לפטירת אבא.

האם מותר לצאת לטיולים לאחר ה30 לפטירת אבי עם משפחתי ? האם יש הבדל בין סוגי הטיולים והנופשים? בטבע קמפינג , ים , נופש במלון , בחוץ לארץ?

הרב אדיר כהן

יש להמנע מטיול שיש בו שמחה יתרה עד שיגערו בו חבריו (והוא הדין בני ביתו) ויאמרו לו לך עמנו, שאז מותר.
והיכן שלא אמרו לו עדיין לך עמנו לא יצא לטיול, אלא אם כן עיקר מטרתו לשמור על ילדיו וכיוצא. עייין בספר חזון עובדיה אבלות (חלק ב' עמוד קנ"ח).

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן