שאל את הרב
print
אא
ראיתי ששאלו באתר: "אם אני אוכלת מאכל שברכתו שהכל ולאחר מספר דקות מאכל שונה שברכתו שהכל, שלא חשבתי שאוכל אותו. האם צריך לחזור ולברך?", וענה הרב: "אם נשאר עוד מהמאכל הראשון– לא לברך.". א) אם אפשר בבקשה את המקורות להלכה זו. ב) האם הלכה זו נכונה גם לברכות אחרות משהכל?

הרב רחמים מאזוז

כתב מרן בשלחן ערוך סימן ר"ו סעיף ה': אין מברכין לא על אוכל ולא על משקה עד שיביאוהו לפניו... אבל מי שבירך על פירות שלפניו והביאו לו יותר מאותו המין או ממין אחר שברכתו כברכת הראשון אין צריך לברך. ומבואר שם בכף החיים (אות ל"ז) בשם הרב מגן אברהם דאם בירך וכיון על כל מה שיביאו לו אין צריך לברך וכו' ואם בירך בסתם כל זמן שמונחים לפניו מן הראשונים, יש בזה מחלוקת וכיון דספק ברכות להקל אינו מברך. ולכתחילה יכוין בברכה שלו לפטור כל פרי שיביאו לפניו ואז יוכל לאכול גם אם לא נשאר לפניו מהמין שבירך עליו. כל עוד שלא בירך ברכה אחרונה. וכל זה במיני אכילה והוא הדין במיני משקה שברכתם שוה אבל אכילה ושתיה שברכתם שוה כגון שכר (ערק וכל מיני משקים) ודגים שברכתם שהכל צריך שיתכוין בברכתו עליו או שיהיה בשעת הברכה שם. אבל אם לא היה בשעת הברכה וגם לא כיון עליו, אע"פ שנשאר מהמין של האוכל על השלחן והביאו לו השתיה או להפך צריך לברך עליו שנית, זה תוכן דבריו. ויש לחפש בספר ילקוט יוסף וברכת השם והלכה ברורה מה שכתבו בזה.
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
!שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0