שאל את הרב
print
אא
ראיתי היום את הספר "פרי אליעזר" על צורת קשר של תפלין. הוא מעלה שברוב המקומות בדור הקודם נהגו בקשר המרובע ושיש להחזיר עטרה ליושנה. מאידך הוא כותב שבתונס וג'רבא נהגו בקשר "דלת תונס" ששונה מעט ממה שנפוץ היום, קשר שתואר בספר עלי הדס ושכך עשה לו הרה"ג ר' צמח נר"ו, ושעליו היה מקפיד ר' ינון חורי זיע"א. שאלתי היא: מה דעת מרן רה"י נר"ו? האם צריך כל אחד להחזיק במסורת אבותיו? האם יש לעורר על זה? ועוד, בקשר המרובע המקורי, יש כלפי פנים צורה של שתי וערב, וכתוב בספר הנ"ל שיש ששינו קצת את הקשר כדי לבטל את הצורה הנ"ל בלי לשנות את הריבוע כלפי חוץ, ושכך הקפיד הבבא סאלי זיע"א אלא שרוב העם נהגו במקורי עם שו"ע. איזה קשר מרובע עדיף? האם יש לחוש לדמיון לסמל ע"ז בדבר מכוסה כזה?

הרב שלמה מועלם

מנהג פשוט בכל קהילות הספרדים לעשות קשר דל"ת ואין לשנות!

שאלת המשך:

המנהג הפשוט לעשות דלת ממש, הוא מפני שבדור האחרון שינו את מנהגם. במרוקו, סוריה, חלק מאלג'יריה (אזור והרן ועוד), לוב, תימן, וגם אשכנז נהגו בקשר מרובע. בתונס ג'רבא וחלק מאלג'יריה נהגו בקשר דלת שונה מהנפוץ היום (בספר פרי אליעזר מתואר בעמוד פה, וכן מביא שם בשם עלי הדס שהרב צמח מאזוז נר"ו קשר לו קשר כזה), שהרגל יותר ארוכה והרצועות יוצאות בצורת דלת הפוכה. מכל הגאונים והראשונים שתיארו את הקשר, וכן הב"י (סוס"י לב) יוצא קשר מרובע. אז למה לומר "לא לשנות" כשהכוונה לחזור למנהג המקורי כששינו בדור האחרון ממש, אם בעקבות שלוחי חב"ד, או בעקבות שקנו תפלין מא"י או מבבל ששם נהגו בדלת? (אגב אני כותב דלת כי כך נקרא היום, אבל כל הגאונים והראשונים שתיארו את הקשר המרובע קראו לו דלת).

הרב שלמה מועלם

אין לשנות המנהג כדל"ת שכל מנהגינו נכונים ומדוייקים ויסודתם בהררי קודש!
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
!שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0