Menu
שאל את הרב
print
אא

שתי שאלות בדברי רש"י ז"ל: 1) בגיטין יז' ראש ע"א כותב רש"י את הסיבה לכך שהחברא לקח לאמוראים את הנר: "שיש לפרסיים יום איד שאין מדליקין אור באותו יום אלא בבית עבודה זרה שלהם". וקשה לי מדוע הוצרך רש"י לבאר סיבה זו? הרי אינה מובנת בפשט הגמרא, וכן אין מסתבר לומר שזו תהיה הסיבה שלהם, וכי לולא טעם זה לא היו לוקחים את הנר? הרי עשו ליהודים צרות לכל אורך הגלות. 2) שם בדף לד' ראש עמוד ב' מביא רש"י את הטעם שקראו לאביי "נחמני", ואחר כך כותב: "סתם רבה הוא רבה בר נחמני". מדוע הוצרך לזה (אז מה אם הוא גידל את אביי)? (אולי יש מקום שבו מוזכר ש"רבה" (סתם) גידל את אביי), ואם כן בא רש"י לבאר שזהו אותו אחד. ואם כן, איפה זה כתוב?

הרב נסים מאזוז

א) אכן דברי רש"י אינם מוכרחים מתוך דברי הגמרא, וכנראה הם ממקור חיצוני, וכעין פירושו מובא באוצר הגאונים שכך קבלה היתה בידם שלא היו מניחים להדליק נרות רק בבית העבודה זרה, והיו לוקחים לעבודה זרה את הנרות שמצאו בבתים. ב) השערת השואל נראת קרובה. אמנם לא מצאנו במפורש בש"ס שרבה גידלו. אבל אפשר שכן היה ידוע (ורמז לזה בפסחים קט"ו עמוד ב'. ע"ש ובעוד מקומות) ולזה כתב שרבה סתם הוא רבה בר נחמני.
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן