Menu
שאל את הרב
print
אא

האם יש שום בעיה לפסוק ההלכה ממשנה תורה?

הרב מאיר גבאי

רוב ככל הספרדים פוסקים כמרן השולחן ערוך וחלקם מוסיפים חומרות הבן איש חי.
חלק מן התימנים פוסקים כהרמב"ם אבל לא בכל הדברים, לפיכך אי אפשר לפסוק סתם כמו הרמב"ם גם התימנים.
ויש דברים שרמב"ם כותב לברך, כגון על נטילת ידיים בדבר שטיבולו במשקה או לפני התפילות אם ידיו היו טמאות. ואנחנו אומרים ספק ברכות להקל.
יש דברים שפוסקים כמרמב"ם מפני שכך פסק מרן בשלחן ערוך, או מפני מנהג העולם.
ואל תטוש תורת אמך. ודו"ק כי קיצרתי

שאלת המשך:

אז מה העניין שבלימוד הרמב"ם, אם אי אפשר לפסוק על פיו הלכה למעשה? (וכן לגבי ההלכות שאינן מופיעות בשו"ע, איך בעצם אפשר לדעת שהן נכונות למעשה?)

הרב אליהו מאדאר

מה העניין בלימוד הגמרא אם לא פוסקיםעל פיה? ועל כורחך שגם לימוד לא למעשה חשוב ובוודאי שברמב"ם הדבר חשוב ביותר אחר שעל פי רוב (וכמדומה כשמונים אחוז) כן פוסקים על פיו ועכ"פ בודאי שבכל אופן חשובה ביותר לעניין ספק ספיקא וכו'.

ופוק חזי מחסידי חב"ד שהם רחוקים מפסקי הרמב"ם יותר מהספרדים (שהרי מרן אדוק בפסקי הרמב"ם יותר ממור"ם שעל פי רוב הולך בשיטת הרא"ש והתוס' ובכל זאת יש להם לימוד יומי ברמב"ם

ועוד שיש הלכות שלא נוהגות בזה"ז אלא בקרוב בגאולה השלמה, וכן הלכות דרך ארץ וכו' שלא נמצאים בש"ע אלא ברמב"ם

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן