Menu
שאל את הרב
print
אא

רציתי לדעת דבר מה ידוע שמרן הבן איש חי זיע"א חיבר עשרות ספרים בכל פרד"ס התורה הקדושה ברוך ה' עוסקים מאד בתורתו, ומתפלאים כל פעם מחדש מגדולתו הנפלאה בתורה הקדושה ובפרישותו וקדושתו... אמנם לא זכינו למצוא שהבן איש חי הקדוש ע"ה מזכיר את החסידות כמו את רבי נחמן מברסלב את הנועם אלימלך רבי לוי יצחק מברדיטצ'וב וכדומה מדוע לא? האם יש סיבה לכך? [יש שרצו לתרץ שלא היה לו את הספרים הללו והוא לא שמע עליהם, אמנם קשה שהרי את רבנו זלמן הוא מזכיר אבל בהלכה, וכן את הגאון מוילנא מזכיר בהלכה, וכמובן שהם היו בני דורם של אותם צדיקים שהזכרנו ].

רבני בית ההוראה

זו שאלה מעניינת אך יכול להיות שבאמת לא הגיעו, כי ספרי הלכה יש להם ביקוש בכל מקום, אבל ספרי דרושים אין רגילים הכל לקנותם. ואולי לכן לא טרחו מוכרי ספרים לשולחם למרחקים. (אגב גם בג'רבא הגיעו ספרי הלכה וחידושי גמרא מכל העדות, והיו שם אלפי ספרים ומהם נדירים ביותר גם בזמננו, וגם סיפורי חסידים לרוב כפי שתראה בספרי חכמי ג'רבא, ואף על פי כן, ספרי החסידות הללו ודומיהם למיעוט ידיעתי לא הגיעו). ואולי באמת הגיעו, אלא שדברי קבלה שיש בהם – אם נזכרו בדברי האר"י הרי כבר נזכרו, ואם לא נזכרו לא סמכו עליהם, כמו שהזהירו על זה הרש"ש והחיד"א. ושאר דברים אם לא היה לו מה לפרש ולחדש על פי זה. כמובן שלא היה לו מה להשכיר. על כל פנים את הספר בני יששכר להרצ"א מדינוב הוא מזכיר.
 

שאלת המשך:

זכור לי כי כי רבנו דוקא מזכיר בספרו בן איש באחת ההלכות את ספר התניא של הגאון רבי שניאור זלמן זצוק"ל.

רבני בית ההוראה

מוזכר רק שלחן ערוך רבינו זלמן.

שאלת המשך: ספר ייטב לב

עתה ראיתי בספר בן יהוידע ברכות דף ג' עמוד א' שמזכיר פירוש של ר' לוי יצחק מברדיצ'ב בשם ספר ייטב לב.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן