Menu
שאל את הרב
print
אא

לפני שנים עסקנו בפעילות חסד עם משפחה של ילדים יתומים בעזרת קופת צדקה שהופקדה בידינו מכספי תרומות. מידי פעם לקחנו מהקופה הלואה תוך רישום בפתק וכשהחזרנו את הכסף מחקנו את החוב. היום לאחר שנים מצאנו פתק על סך 600 ₪ ולא זכור לנו אם החזרנו את החוב ושכחנו למוחקו או שלא החזרנוהו. כתב היד הוא של אחת מבנותינו שכבר נישאה ברוך ה' (ויכול להיות גם שרשמה זאת בשמנו). שאלתנו היא: האם צריך לשלם זאת? ומי צריך לשלם ההורים או הבת?

הרב דוד עידאן

ראשית יש להעיר שנפסק בשלחן ערוך (יורה דעה סימן רנ"ט סעיף א') שמשבאו כספי הצדקהלידי הגבאי אסור ללוותו בין לו בין לאחר ואם אתם נחשבים גבאים הרי אסור ליטול הלואה מקופת צדקה שברשותכם.
ולעצם השאלה, עיין שם בסעיף ה' שנפסק מי שיש בידו מעות והוא מסופק אם הם של צדקה, חייב ליתן אותם לצדקה, ונראה שהוא הדין בשאלה שלפנינו, ולעניין על מי מוטל לשלם, גם אם לותה הבת אי אפשר לחייב את הבעל לשלם, וכמו שנפסק בשלחן ערוך (אבן העזר סימן צ"א סעיף ד'). וגם אין ודאות שהיא לותה. ומסתבר שעליכם להחזיר לקופה את החוב.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן