Menu
שאל את הרב
print
אא

שאלתי מה הייתה הנהגתו של האיש מצליח בלבד שהרי האיש מצליח לא אכל אורז בפסח ואולי עוד דברים. לכן השאלה מה עשה האיש מצליח כאשר הוא עלה חזן בר"ח האם הוא בירך על הלל או לא, או שהוא כלל לא היה עולה חזן בראשי חודשים? 

הרב אדיר כהן

כשהוא עלה חזן בירך על ההלל בראש חודש כמנהג ג'רבא ותונס. כן שמעתי מפי בנו, מר חמי הגאון רבי רחמים מאזוז נר".

שאלת המשך:

הדברים הבאים מופנים לכלל הרבנים שהשיבו באתר על שאלות בנוגע לברכת ההלל בראש חודש: מנהג הברכה על ההלל בר"ח אינו ייחודי לקהילות ג'רבא ותונס, המנהג לברך על ההלל בציבור נהג ברוב ככל עדות הספרדים בחו"ל ואף חלקם בא"י בדורות הקודמים כמו שפסק ר' יוסף קארו ז"ל בפירוש בבית יוסף וכיש אומרים קמא בשו"ע וכדעת רוב ככול הגאונים והראשונים (חמישים במספר) למעט הרמב"ם שהוא דעת יחיד (ויש שכתבו לצרף גם את רש"י והרמב"ן אך להם שיטות ייחודיות בנושא זה, והרי"ד) אבקש מכבוד הרבנים המשיבים בעניין ברכה על ההלל בראש חודש לקרוא בעיון רב את דברי רבי משה כלפון הכהן בשו"ת שואל ונשאל סימן כ"ט- ל' . ואשמח אם יחזרו בהם. אין שום סיבה לבטל מנהג כה קדוש ומבוסס, זהו אחד המנהגים המוסכמים ביותר בעם ישראל. יש לי עוד הרבה מה לכתוב בנושא אך השתדלתי לקצר ככל האפשר רק כדי להעיר את תשומת לבכם. דברי רבי משה כלפון הכהן זצוק"ל מדברים בעד עצמם ומקווה אני שיספיקו. בברכת יישר חילכם לאורייתא. יעקב.

הרב אדיר כהן

דברי מרן הגאון רבי כלפון משה הכהן זצ"ל ידועים לנו, ושם רק ביאר שגם לדעת מרן אפשר לברך במקום שנהגו לברך, ולא בא"י שנהגו ע"פ הרמב"םלא לברך. וכבר זיכנו ועולי ג'רבא עלו ארצה כשמלכם בראשם, מרן הגאון רבי רחמים חי חויתה הכהן זצ"ל (שהיה ברבנות בג'רבא עם מוהרמ"ך), והורה שבישובים החדשים שנוסדו ע"י עולי ג'רבא ימשיכו במנהגם, ובערים הגדולות אמרינן קמא קמא בטיל (ונדפסה תשובתו בשו"ת שמחת כהן מהד"ב חאו"ח סי' ק"א). והחרה החזיק אחריו, תלמידו השואל הגאון רבי רפאל כדיר צבאן זצ"ל בספר שיירי הנפש (מע' ב' אות ד') שכן הם נוהגים ע"פ דבריו בנתיבות. ע"ש. וע"ע בספר למען ידעו דורותיכם ח"ב (סי' ט"ו).

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן