יום הולדת באדר א’ / ב’
באדר א’, ומכל מקום מכיון שהשנה זה כבר עבר אפשר לעשות באדר ב’.
מה דעת מרן ראש הישיבה בדין אפר מקלה? ראיתי במקור נאמ"ן חלק ב' שכתב בתשובה: "אפר מקלה אין לנו..." ע"כ. ולא זכיתי להבין. ושמעתי שר' ינון חורי היה שם אפר סיגריות. האם דעת ראש הישיבה כדעת התוספות שאפר מקלה הוא מעצמות אדם? (עיין קרן אורה הובא בהגהות וציונים של עוז והדר שיש לומר 'עצמות איל', ובזה ניחא מה שהקשה היעב"ץ בשני דיבורים חריפים על התוספות הנ"ל. ע"ש.)
סתם אפר מקלה הוא כל אפר של שירפה וע"ע בברכות (כח.) ובודאי אין כוונת מרן ראש הישיבה נר"ו ע"פ התוספות דבלאו הכי דבריהם תמוהים מאד כמו שכתב היעב"ץ וכמו שציינת. אלא כוונתו שבזמנם היו מסיקים עצים לבשל ולחמם ויש להם אפר מוכן מה שאין כן בזמנננו שאין לנו אפר כלל וכן שמעתי מפי קדשו אמש בביאור כוונתו נר"ו והוסיף שלשרוף נייר, הוא מתפורר ועף ואינו מתקיים [וסגריות בל יראה ובל ימצא במחננו ב"ה]
ובעיקר דברי התוס' הנה להגיה כמו שכתב בקרן אורה קשה שהיא הגהה רחוקה וגם צריך להגיה פעמיים בדבריהם ולא נמצא להם סמך בכ"י ומוטב להניח בקושיא