Menu
שאל את הרב
print
אא

האם אדם שלא קבל המגיע לו מגבאי בית הכנסת ו/או עמותת בית הכנסת יכול לפעול בהליכי הוצאה לפועל כנגד החייבים ולעקל ולתפוס חפצים של בית הכנסת. לדוגמה: נגר שהתבקש לבנות ארון קודש וקבל שיקים שחזרו. האם יוכל ל"עקל" ולתפוס הארון שבנה עבור בית הכנסת? דוגמה נוספת: צורף שהכין כיסוי מפואר לספר תורה ולא קבל את כספו. האם ישנו הבדל בין הדוגמאות הנ"ל, לחוב חיצוני שאינו קשור בהכרח לתשמישי הקדושה שנתפסו, כגון: חוב עירייה/מים/חשמל ארנונה והרשות מבקשת לעקל החפצים שבבית הכנסת. אם הדבר לא אפשרי, באילו הליכים יוכל בעל החוב לפעול כנגד החייבים שלא שילמו את חובם? האם אין בכך משום: "פרצה הקוראת לגנב" במידה וידעו הגבאים כי לא יהיה ניתן לעקל חפצי בית הכנסת ואז לא ישלמו החוב לרשויות או לאדם פרטי אחר (כגון: חזן בית הכנסת/רב בית הכנסת וכדומה).

הרב דוד עידאן

עיין בספר מצות קטן חושן משפט (סימן רכ"ז ס"ק מ"ט) בשם הרא"ש שלבית הכנסת יש דיון חולין גמור ולכן אף שאין אונאה להקדש לבית הכנסת יש, ממילא אם היתה אונאה יותר משתות המקח בטל ואפשר לקחת את הכסף מבית הכנסת וה"ה לגבי השאלה הראשונה כיון שלא שולם עבור הארון יכול הנגר לדרשו בחזרה.
אלא לעקל חפצים השייכים לבית הכנסת יש בזה עיקולי ופשורי שיש חילוק בין בית הכנסת של כפרים שמותר למכור עפ"י שבעה טובי העיר, לבין של כרכים שאין אפשרות למכור ועיין בשולחן ערוך סימן קנ"ג ובשו"ת שבט הלוי חלק א' סימן ז'
וגם אם נגדיר את בית הכנסת בימנו כשל כפרים צריך שיהיה ע"י שבעה טובי העיר במעמד אנשי העיר וכיוצא אפשר למכור ע"י הגבאים ושל בית הכנסת כ"כ כתב בשו"ת שבט הלוי חלקה' סימן כ' עיין שם.
 וא"כ אם נחשיב את בית הכנסת של ימנו כבית הכנסת של כפרים יש לפנות לבית דין שיחייב את הגבאים לשלם או למכור חפץ מסוים מבית הכנסת כדי לשלם את החוב
אולם אם נחשבים כבתי כנסיות של כרכים א"א למכור אותם ועיין בשו"ת שבט הלוי חלק א' סימן ז' שתלה זאת בשני תירוצי התוס' ולא הכריע
ומ"מ אם מדובר בבית הכנסת שתלו אותו בדעת היחיד, יכול לעשות היחיד כל מה שירצה (שולחן ערוך סימן קנ"ג סעיף ז') ולכן בית הכנסת למשל של אדמו"ר הכול תלוי בו ובמקרה כזה בית הדין יכול להכריע שימכרו חפצים מבית הכנסת ע"מ לשלם את החוב.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן