Menu
שאל את הרב
print
אא

האם יש מקור למנהג שנהגו כשאומרים : "בחייכון ובימיכון" ( בקדיש ) וכן כשאומרים "וקרא זה אל זה" ( בקדושה ) וכן "עשה למען שמך עשה למען ימינך וכו'" ( אחרי אלוקי נצור שהביא מרן סימן קכג') שהופכים פניהם לימין ולשמאל ?

הרב שלמה מועלם

מה שהופכים פנים באמירת בחייכון ובמיומיכון ובאמירת וקרא זה אל זה, אין לזה מקור. אבל זה מנהג נפוץ אצל רבים מעדות ההספרדים (עדות המזרח ועדות המערב). ויש לזה טעם – בחייכון וביומיכון בשביל שתתפשט הברכה לצדדין כדרך שכתוב בשלחן ערוך (סימן קכח סעיף מ"ה) גבי ברכת כהנים עיין שם במשנה ברורה. ובקדושה הוא כדוגמת המלאכים שנוטלים רשות זה מזה קודם אמירת קדוש קדוש (מרן ראש הישיבה בפניני הפרשה תשע"א גליון 575).
אולם לא ראיתי מנהג כזה להטות הראש בעשה למען שמך שבאלוקי נצור, רק שמרימים העקבים, וגם לזה אין מקור, רק כך נוהגים, ובספר מעין אומר (חלק א' פרק ה' סימן קפ"ג) הביא שמרן הראשון לציון הרב עובדיה זיע"א נשאל על כך בעל פה והשיב בזאת הלשון: זה "דבר הגיוני, כאילו להתקרב לכשכינה" עד כאן לשונו

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן