Menu
שאל את הרב
print
אא

מה דעת הרב שלום משאש בעניין שירות לאומי לבנות דתיות?

הרב אדיר כהן

לא ראינו שכתב בספריו בזה אבל כל גדולי ישראל כולל כל הרבנים הראשים מקום המדינה ועד עתה אסרו דבר זה 
ועיין להגר"ש משאש  בספרו שמש ומגן (חלק ב' סימן ס') שאסר להתפלל בבית הכנסת שהמחיצה לא מסתרת את הנשים לגמרי ואסר לתת לאשה לדרוש בציבור ואף כתב (בחלק ג' סימן ס"ו) שאם עלול להסתכל בקרובותיו בשולחן שבת עם המשפחה המורחבת צריך להרחיק מלישב עם הנשים בשולחן אחד עיין שם. ובשרות לאומי יש חשש לתקלות גדולות מאלו ודי בזה לכל מי שרוצה להבין

שאלת המשך: שירות לאומי לנשים.

שלום רב. אבקש לברר מס נקודות כדלהלן 1. האם זה בגלל שהבנות רווקות? 2.האם לאשה נשואה יהיה מותר דירות לאומי 3. האם לאשה מותר לצאת לעבוד במקומות כגון בנקים ביטוחים קופת חולים בית ספר .... 4. באם זה ממש אסור למה אין צעקה גדולי ישראל בנדון כמו על הטלפון הלא כשר. 5. מה החומרה וכן המקור ההלכתי.

הרב אדיר כהן

מה שחשב שאין צעקה מגדולי ישראל, כנראה לא ידע שמתי שהתחיל דבר זה אחר קום המדינה, צעקו והתריעו על כך רבים מגדולי ישראל, והגאון חזון איש בזמנו פסק "יהרג ואל יעבור". והגצ"פ פראנק ועוד רבנים נפגשו עם אנשי הממשלה על כך. וכן אסרו את השירות לאומי כל גדולי ישראל מאז ועד עתה, לרבות כמעט כל הרבנים הראשיים לישראל לדורותיהם. וכיום פחות צועקים כל כך, כי ברוך ה' במחנה החרדי כמעט לא נשמע ולא נראה על כך, אין פרץ ואין יוצאת ברחובותינו. ורק במחנה הדתי-לאומי עדיין יש רבים שעושים כן, וחלק מרבותיהם מתירים להם זה, ומה בידינו לעשות.
ומקור הדברים כשנשאל על כך החזון איש הצביע על ליבו, שדברים אלו בשלחן ערוך החמישי מסורים לגדולי ישראל, והם הכריעו שאין לאשה להיות אלא תחת רשות אביה או ברשות בעלה.
ולענין עבודה, אם יש צורך בדבר, ואין רשות לאחרים עליה (דהיינו שיכולה להתפטר בכל עת שתרצה, וכמו דקיימא לן פועל חוזר בו אפילו בחצי היום)יכולה לעבוד, אם בדקו שאין שם חשש לאיסור ייחוד וחששות אחרים. וגם בזה כדאי שיתיעצו קודם לכן עם תלמיד חכם.

שאלת המשך: שירות לאומי לנשים.

הארה קטנה לדברי הרב שליט"א: לעניות דעתי מה שאסרו הרבנים זה שירות לאומי כחובה,אך היום השירות הינו בהתנדבות (אפשר לעזוב באמצע השנה וכדומה,כמו שכתב הרב לגבי עבודה).על כך נסמכים המתירים (בלי להיכנס לשאלה היכן ראוי להתנדב והאם עדיף להתחתן וכדומה).כט"ס.

הרב אדיר כהן

לא בדקתי הדברים מבחינה חוקית, אך כמדומה ועדיין יש תקלות רבות. ועל כל פנים אחר שנאסר הדבר על ידי גדולי הדורות שלפנינו, אין לפרוץ גדר עד שיעמדו גדולי דורינו ויבדקו אם אכן עתה אין על תקלה והיזק בדבר.

שאלת המשך:

יש המון רבנים מהציבור הד"ל שהתירו האם אין הם נחשבים גדולי דור?!

הרב שלמה יהונתן מאזוז

הם גדולי עולם. אבל אנחנו הולכים בכל ע"פ שיטת מרן הגר"ע זצ"ל.

שאלת המשך:

אבקש לדעת באם וכאשר השירות הלאומי במוסד מסיים יעמוד בכל הקרטריונים ההלכתיים ( צניעות,ייחוד..) כפי שיש נשים של אברכים שעובדות במגוון רב של עבודות. האם יהי ניתן לאשר לבת ללכת לשירות לאומי כהתקדמות והמשך לעבודה ? אני לא רואה פה "לפרוץ גדר" כיוון שזה עולה בקנה אחד כעבודה ו/או התמחות ב100%

הרב מיכאל סגרון

אולי!
אבל כמובן יש להמתין להסכמת הרבנים שליט"א שהפה שאסר הוא הפה שיתיר, טעמים אלו שנתבארו הם שפורסמו והם הנראים לנו בשכלנו אבל יתכן שיש להם עוד טעמים אחרים.
ידועה הגמ' שאמרו חכמים אל יקרא אדם לאור הנר מאי טעמא שמא יקרא ויטה, אמר רבי ישמעאל אני אקרא ולא אטה, קרא והטה אמר כמה גדולים דברי חכמים שאמרו אל יקרא לאור הנר, ע"כ. והוא תמוה שאחרי שנכשל בודאי שגדולים דברי חכמים ולא צריכים אישור, ומפרש הגאון מולינא כמה גדולים דברי חכמים במשנה שאמרו אל יקרא לאור הנר ולא אמרו את הטעם (שמבואר בתוספתא) וכיון שרבי ישמעאל ידע את הטעם נכשל
לכן לענייננו נמתין לפרסום הרבנים בענין.

שאלת המשך:

מחילה אך כבודו לא ענה לשאלתי כלל ודחה אותי בקנה רצוץ. כיסא רחמים הינה מגדלאור להלכה? אלא אולי אני אלה כטועה ? ויעמיד אותי הרב על טעותי. מקריאת ספריו של הרב, הרב מבין הייטב ופוסק הייטב . השאלה אינה קשה כלל ואיני מבקש להתחמק או להתפתל אלא תורה היא ואני מבקש לדעת את האמת ההילכתית כתלמיד לפני רבו. ואם יש פילפול כל שהו בדברי חכמים אבקש לדעת אותה. ומחילה מכבודו אינו דומה כלל ועיקר פסק שנפסק מתנאים קדושים לפסקים שלנו אנו . הריי יש רבנים שמתירים לבנות ללכת לשירות לאומי ויש על מי לסמוך אך אבקש לדעת יותר דעות של חכמים. לעומקה של הלכה

הרב מיכאל סגרון

יש להבהיר ששרות לאומי אינו פסק הלכה רגיל ואף האוסרים אסרו לא מחמת שזה איסור ממש כמו שאר איסורי דרבנן שאסרו לגמרי, אלא שראו בזה הרבה מכשולות וישבו בזה הרבה רבנים וחקרו ודרשו עד שהחליטו, ןלכן אי אפשר כעת שיעמוד אחד ויאמר אין בכך מכשולות אמנם אם יעמדו חכמי ישראל ויבדקו וידרשו וחיקרו יתכן שיתירו , ואין זו התחמקות כי בדבר שעמדו ודנו בו הרבה רבנים גדולי עולם אי אפשר לבוא במחי יד ולבטל דבריהם ולומר דאכשור דריי, אין אנחנו דומים כלל לתנאים ואפילו לא לדורות הסמוכים לנו אבל אדרבא מצד זה אנו צרכים להזהר יותר. ואכמ"ל.

שאלת המשך:

תודה לכבודו . אך אינו ענה לשאלתי. אחרוני הדור יכולים לחלוק על אחרוני הדור. בדיוק כפי שעושים על כל ההלכות . ללא משוא פנים. יש הלכה וצריך לברר אותה . כבודו לא תרץ לי את הקושיות ( ואני לא מבין מדוע) אני שואל דעת תורה להלכה . כולל שולחן ערוך חמישי. אבל עם סברות ונימוקים. מילתא למילתא . ( לדומא נערה שיוצאת לעבוד לפני נישואים)

רבני בית ההוראה

הרב נר"ן ענה שזה לא איסור רגיל וגם האוסרים לא אסרו משום מחמת שזה איסור אלא שראו בזה הרבה מכשולות ולכן אסרהו וידוע שכל הלכה שעמדו בה למנין  אין  להתירה אלא עד שימעדו כמותם בחוכמה ובמנין 
ובאמת מה שציינת לגביי עבודה לא במסגרת שירות לאומי אמת ונכון הדבר הדבר שגם שם יש ליזהר במשנה זהירות 

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן