Menu
שאל את הרב
print
אא

אדם שאמר שיעשה דבר ולא כיוון באמת לדבר רק מרגילות לשונו והדבר שאמר לא דבר מצוה וגם לא חומרא אלא דברים בעלמא כגון מי שאומר לחבירו לא אבקש כלום ממך לעולם , האם צריך התרה ?

הרב מאיר גבאי

אם לא כיון באמת אין בעיה (ולשון מופרשני ממך ומרוחקני ממך דאיתא בריש נדרים שם זה ידות נדרים אבל שאומר לא אבקש ממך גם ידות אינו)

שאלת המשך:

לגבי נדרי מצוה שידוע שאפילו אם לא אמר שעושה נדר למרות זאת כשאמר לעשות מצוה נחשב לנדר כל זמן שלא אמר בלי נדר .ורציתי לדעת האם תנאי פעם בשנה מועיל שאומר שכל מה שיאמר זה יהיה בלי נדר שלא יכשל בעוון נדרים ?

הרב מאיר גבאי

מפורש במרן שאדם אומר לצדקה זה נדר (ביו"ד סימן רנ"ח). וגבי התנאי – למעשה כל ישראל לא סומכים על זה כיון שכל פעם בהתרת נדרים עושים תנאי ומסירת מודעה שכל הנדרים לא יחולו. ועם כל זאת חוזרים לעשות התרת נדרים, כמה פעמים בשנה. בכל הנדרים והקבלות בלב וכו'. אפי' שתנאי זה נזכר בגמרא.

והרב עובדיה זצ"ל נראה שסומך על התנאי הזה עיין בחזון עובדיה ימים נוראים (בעמודים מה מו בהערה). אבל לא כתב את זה בהלכה בפירוש – אולי לא לפרסום.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן