נדר
מכיון שהחלק של הנדר שנדרת שהבעל לא ישחק עם ההורים אין בו ממש, כי אדם לא יכול לאסור על חבירו דברים שאינם שלו, גם החלק שנדרת שהוא לא ישחק אתך אינו קיים, וכמבואר כיוצא בזה בשלחן ערוך (יו”ד סי’ רל”ב ס”ז). בקיצור, אין כאן נדר ואין צריך התרת נדרים.
אדם שאמר שיעשה דבר ולא כיוון באמת לדבר רק מרגילות לשונו והדבר שאמר לא דבר מצוה וגם לא חומרא אלא דברים בעלמא כגון מי שאומר לחבירו לא אבקש כלום ממך לעולם , האם צריך התרה ?
אם לא כיון באמת אין בעיה (ולשון מופרשני ממך ומרוחקני ממך דאיתא בריש נדרים שם זה ידות נדרים אבל שאומר לא אבקש ממך גם ידות אינו)
מאת: פלוני | תאריך: כ״ג באדר א׳ ה׳תשע״ט – פברואר 28, 2019
לגבי נדרי מצוה שידוע שאפילו אם לא אמר שעושה נדר למרות זאת כשאמר לעשות מצוה נחשב לנדר כל זמן שלא אמר בלי נדר .ורציתי לדעת האם תנאי פעם בשנה מועיל שאומר שכל מה שיאמר זה יהיה בלי נדר שלא יכשל בעוון נדרים ?
מפורש במרן שאדם אומר לצדקה זה נדר (ביו"ד סימן רנ"ח). וגבי התנאי – למעשה כל ישראל לא סומכים על זה כיון שכל פעם בהתרת נדרים עושים תנאי ומסירת מודעה שכל הנדרים לא יחולו. ועם כל זאת חוזרים לעשות התרת נדרים, כמה פעמים בשנה. בכל הנדרים והקבלות בלב וכו'. אפי' שתנאי זה נזכר בגמרא.
והרב עובדיה זצ"ל נראה שסומך על התנאי הזה עיין בחזון עובדיה ימים נוראים (בעמודים מה מו בהערה). אבל לא כתב את זה בהלכה בפירוש – אולי לא לפרסום.