Menu
שאל את הרב
print
אא

ראיתי חוברת של הישיבה על הלכות הפרוזבול, איך אני יכול להשיג אותה אני רוצה להדפיס אותה אצלנו, הרבה שואלים אצלנו בבית הכנסת איך עושים את הפרוזבול ומתי ועוד כל מיני שאלות.

רבני בית ההוראה

מצורף נוסח החוברות:
שמיטת כספים – מה זה?
מצוות שמיטת כספים, היא חלק מהגישה החברתית של תורתנו הקדושה, גישה שנועדה להגן על החלש והנזקק. לצידה של תקנה זו ישנן תקנות נוספות כמצות צדקה, השבת משכון מידי ערב, איסור הלוואה בריבית, שנועדו לבסס תכנית מקיפה לשקם את המתקשים בפרנסתם, עד למימוש החזון: "אֶפֶס כִּי לֹא יִהְיֶה בְּךָ אֶבְיוֹן (דברים ט"ו, ד)". 
ההגיון העומד מאחורי המצוה, הם אותם אנשים קשיי יום שטבעו בבוץ של חובות, ומתקשים לפתוח חיים תקינים וכלכלה מאורגנת. אחת לשבע שנים ניתנת להם הזדמנות למחוק את כל החובות ולהתחיל תקופה חדשה, לצאת לבוקר חדש לעבודה, עם מוטיבציה להתאמץ ולפרנס את הבית, מתוך הרגשה שהכסף הולך לפה של הילדים והמשפחה, ולא לכיסוי חובות.
וכך מצוה התורה את המלווה: "וְזֶה דְּבַר הַשְּׁמִטָּה שָׁמוֹט כָּל בַּעַל מַשֵּׁה יָדוֹ אֲשֶׁר יַשֶּׁה בְּרֵעֵהוּ…" (שם, ב). הוי אומר כי כל ההלואות שניתנו לסביבה, הופכות להיות מענק ומתנה!
בכדי לתת תוקף למצוה זו, הוסיפה התורה אזהרה והבטחה לאלו שהתברכו משמים בעושר: "הִשָּׁמֶר לְךָ פֶּן יִהְיֶה דָבָר עִם לְבָבְךָ בְלִיַּעַל לֵאמֹר קָרְבָה שְׁנַת הַשֶּׁבַע שְׁנַת הַשְּׁמִטָּה וְרָעָה עֵינְךָ בְּאָחִיךָ הָאֶבְיוֹן וְלֹא תִתֵּן לוֹ, וְקָרָא עָלֶיךָ אֶל ה' וְהָיָה בְךָ חֵטְא: נָתוֹן תִּתֵּן לוֹ וְלֹא יֵרַע לְבָבְךָ בְּתִתְּךָ לוֹ כִּי בִּגְלַל הַדָּבָר הַזֶּה יְבָרֶכְךָ ה' אלוקיך בְּכָל מַעֲשֶׂךָ וּבְכֹל מִשְׁלַח יָדֶךָ" (שם ט-י).
מתי זה קורה?
נקודת הזמן בו נשמט החוב ונמחק, הוא בצאת הכוכבים של ליל ראש השנה השמינית, דהיינו מוצאי שנת שמיטה, וכמו שנאמר: "מקץ שבע שנים תעשה שמטה". מרגע זה, כל חוב שהגיע כבר מועד פרעונו וטרם נפרע, חל איסור מן התורה לדרוש אותו מהלווה, והתובע אותו עובר על איסור: "לא יגוש את רעהו ואת אחיו, כי קרא שמטה לה'".
ומכאן שחובות שמועד פרעונם לאחר ראש השנה השמינית, לא נשמטו, כיון שבנקודת הזמן בליל ראש השנה לא היה שייך בהם נגיסה/תביעה, היות שטרם הגיע מועד פרעונם. לפיכך הלוואות שניתנו החל מראש חודש אלול של שביעית, לא נשמטים, כיון שסתם הלואה כל עוד לא צויין מפורש מועד אחר, הינה לתקופה של שלושים יום, ובליל ראש השנה לא היה שייך בהם נגיסה.
מה בדיוק נשמט?
על פי ההגיון האמור בטעם המצוה, נוכל להבין את קביעת ההלכה כי השביעית משמטת רק חובות, אך לא תשלומים ושכר עבודה. לכן, משכורות שטרם שולמו אינם נשמטים, ובעל הבית חייב לשלם לעובדים, גם אם זו משכורת שהתעכבה מחודשים קודמים.
כך גם לדוגמא, קניות שנקנו במכולת בהקפה, אינם נשמטים, ורשאי בעל המכולת לגבות את התשלום על המצרכים, גם אחרי ראש השנה.
ובשני המקרים הללו, אם הגיעו להסכם שהתשלום יהיה כהלואה בין הצדדים, הרי שנכנסו לגדר חוב, והשביעית משמטת, כיון שלא חילקו חכמים באופי וסוג החוב.
שמיטת כספים נוהגת גם בימינו מדרבנן, וחיובה חל בין לאיש ובין לאשה.
אז מה, הכל אבוד?!
בתקופת בית המקדש השני, עמד 'הלל' נשיא ישראל, וראה כי נוצר מצב אבסורדי: בכל שנה שביעית, היו העשירים להעניק הלוואות מחשש שמא תשמט השביעית את חובם, ועניי הארץ היו נאנקים ברעב. הבין הלל כי צורך השעה מחייב פתרון הלכתי למנוע את מצוקתם של העניים, הנגרמת דוקא ממצוה שנועדה להקל ולסייע בעדם.
ואז התקין את ה'פרוזבול', המבוסס על ההלכה הקובעת כי שטרות שנמסרו לבית דין, אינם נשמטים, כיון שלא אסרה תורה אלא לאדם הפרטי לגבות את חובותיו, אבל חוב שהיה מסור ביד בית דין לגבותו גם אם הוא עבור אדם פרטי, רשאים הם לגבותו.
על פי ייסוד זה, הורה הלל כי סמוך למועד השמיטה יכולים המלוים למסור את חובותיהם לבית דין, וכך יוכלו אחרי השמיטה לגבות את חובם.
איך עושים 'פרוזבול'?
כותבים טופס ובו מאשרים שני עדים כשרים כי ביקש מהם פלוני, להיות עדים שהוא מוסר את כל חובותיו לדיינים פלוני ופלוני, ויגבה את החוב בכל זמן שירצה. וחותמים העדים. (מצורף טופס פרוזבול בנוסח מתוקן ומהודר ביותר, כאמור יש למלאות פרטים, ולהחתים עליו שני עדים).
אין צורך למסור את הטופס לבי"ד ולא לאף גורם אחר. כמו כן אין צורך להיות נוכח בפני הדיינים או להודיעם על כך, כך גם אפשר לעשות פרוזבול על ידי מינוי בא כוח/שליח שיכתוב פרוזבול ויחתים עדים הגונים.
חשוב מאוד שיהיו הדיינים הרשומים בפרוזבול, ת"ח גדולים ובקיאים בהלכה ובהוראה. כך גם על העדים להיות אנשים כשרים ויראי ה' הכשרים לעדות.
מי צריך לעשות 'פרוזבול'?
כל מי שיש לו הלוואות אצל אחרים, ובכלל זה, בנקים קרנות הלוואה גמחי"ם וכדו' וכל מי שאינו מעוניין לוותר על שטרי חובותיו.
אז מה, נפסיד את מצות שמיטת כספים?!
יש פתרון גם לעשות פרוזבול, ומנגד להרויח לקיים את המצוה הנדירה מצות שמיטת כספים שדופקת על פתחנו ומזדמנת אחת ל-7 שנים בלבד.
ובכן, יש לדעת כי הפרוזבול מועיל רק לחובות ישנים שקדמו לעשיית הפרוזבול, ואילו הלוואות שניתנו אחרי עשיית הפרוזבול, אם מועד פרעונם קודם ראש השנה, הרי שהם נשמטים.
אז הרעיון הוא פשוט! מלווים לישיבה סכום סמלי של 100 ₪ בלבד, והופכים להיות מלווים של הישיבה!
בפרוזבול שעליו תחתמו אתם תגנו על כל החובות שלכם שלא ישמטו, אך נוסיף את המשפט הבא: הריני מוסר את כל חובותיו לבית דין, חוץ מההלואה שהענקתי לישיבת "כסא רחמים".
ואז, בדיוק ברגע הענק הזה שקדושת יום הדין, יום ראש השנה תשע"ו, תפרוס כנפים עליכם, באותו הרגע ממש, בלי שתעשו כלום, תפול לכף הזכויות שלכם, מצוה נדירה.
וזה בלי לדבר על זכות התרומה על סך 100 ₪ לעמלי תורה בישיבה הקדושה. 
ניתן לתרום באפשרויות הבאות:

  • במוקד התרומות: 036714800
  • באתר הישיבה: Www.ykr.org.co.il
  • באמצעות נציגי הישיבה בארץ.

"יש לציין עבור מבצע שמיטה"
מיותר לציין כי הסכום אינו מוגבל, וכל המרבה הרי זה מהדר יותר במצווה!
 
 
 
 
 
 
 
 

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן