Menu
שאל את הרב
print
אא

אני בלשנית וחוקרת שפת עבר של המאה התשה עשרה. במכתבים של התקופה הזאת אני רואה שלפעמים אנשים השתמשו בגוף שלישי כשפנו אחד לשני. זאת אומרת, שיהודים כתבו ״הוא״ (או ״היא״, אם פנו לאישה) במקום ״אתה״, כשהם רצו לבטא כבוד רב לפלוני, שהם פנו אליו. השאלה שלי היא: האם עכשיו עדיין (אולי לעיתים רחוקות) משתמשים בגוף שלישי כזה? כמה אנשים מישראל ומארה׳׳ב סיפרו לי, שבאמת משתמשים בדיבורים בישיבות, כשתלמידים מדברים עם רב. אם כבודו הרב יוכל לברר לי את התכונה המעניינת של לשוננו הקדושה, ואולי אפילו יביא לי כמה דוגמאות של השימוש בת זמננו,

הרב אמיר דאדוואנד

1. בודאי הן בשפת הדיבור והן בשפת הכתיבה הפנייה לרב נאמרת בלשון נסתר: "הרב אמר" "הרב יברך" וכיוצא בזה שהוא לשון כבוד כלומר איננו שוים במעלה, כדבר איש אל רעהו אלא הרב עליון יותר (וכמו שאומרים העולם שמור מרחק – "דיסטנד" – של כבוד).
2.  ומצאנו כן כבר בגמרא (ברכות דף כ"ז עמוד ב'). עד כדי כך שכאשר רבי ירמיה בר אבא אמר לרב "מי בדלת" (האם פרשת ממלאכה בכניסת שבת) בלשון נוכח במקום "מי בדיל מר" (האם הרב פרש ממלאכה) בלשון נסתר, ובתוספת "מר" ומכאן הוכיחו שרבי ירמיה אינו תלמיד גמור של רב אלא רק "תלמיד חכם"
3. גם בתנ"ך מצאנו כעין זה בדברי שר במשקים (פרשת מקץ): "פרעה קצף על עבדיו", "במקום קצפת על עבדיך"

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן