Menu
שאל את הרב
print
אא

אני אברך חרדי ומעולם לא שמעתי על ההלכה שצריך להמתין כשיעור חצי מיל אחרי השירותים ובדיוק עכשיו כשנכשלתי בהלכה זה, ויש לי מצפונים שאשתי התעברה אחרי שלא המתנתי כשיעור הנ"ל האם יש משהו שיכול לנחם אותי? (כמו למשל: האם יתכן שהשירותים עם האמבטיה, יש להם דין פחות חמור של "ביהכ"ס") 

הרב אליהו מאדאר

אברך יקר!
דע כי עיקר דין זה אף על פי שמקורו מהגמרא בגיטין (עמוד א') מ"מ כמעט כל הפוסקים הראשונים לא הביאהו להלכה ומכללם תפארת הפוסקים הרמב"ם ז"ל וגם מרן הקדוש לא העלה על שולחנו הטהור. ועוד שכבר נודע שדעת כמה אחרונים ומכללם המהרש"ל ז"ל סבירא ליהו שאין הרוח רעה של שחרית מצויה בינינו בזה הזמן וכל שכן של בית הכסא  וכן כתב בשו"ת יביע אומר (חלק ח' סוף סימן א') עיין שם. ועיין עוד בזה להגאון יעב"ץ בספרו מור וקציעה (סימן ד') שכל מה שהיו צריכים לומר התכבדו מכובדים וכו' דוקא בימיהם שהיו מתרחיקים להתפנות בשדות ובמקום שאין בני אדם על כן היו בסכנה עצומה מאוד של בית הכסא, כנודע בתלמוד ולכן היו צריכים שמירה יתירה ובקשת רחמים, מה שאין כן במקומתינו שבית הכסא בתוך הערים, ובמקום ישוב לא שכיחי מזיקים. עיין שם. ועיין עוד בפסחים (קי"ב עמוד ב') ולפ"ד ה"ה בנידון דידן שאין צריך ליזהר בזה. וכל שכן בבתי כסאות שלנו היום שהם נקיים פי כמה מבתי כסאות שלפני דורנו, ודעת כמה אחרונים שדינם כדין כדין בתי כסאות דפרסאי שמותר לקרוא בהם ואף שאין מקילים בזה לגמרי (עיין בספר ברכת ה' חלק א') ומ"מ לענין זה יש לצרף סברא זו. ועיין עוד ביביע אומר (שם) ועל אחת כמה וכמה באופן שיש באותו בית הכסא גם אמבטיה דקיל טפי. ועיין בשו"ת יביע אומר (חלק ג' סימן ב') שהיקל בשעת הדחק ליטל ידיו שם בפרט שהרוח רעה כמעט בטלה ועברה מן העולם. עיין שם. ועוד נראה לענ"ד די"ל שכל מה שהזהירו חז"ל שלא לשמש מיד היינו דוקא כשאינו נוטל ידיו אחר שיצא מבית הכסא אבל כשנוטל ידיו רוח רעה מסתלקת ממנו שהרי יכול לברך בשם ומלכות, ולומד ומתפלל ואינו חשש לכלום.
לכן אברך יקר אין לך מה לחשוש כלל ותהיה רגוע ושמח ובלא"ה הדכאון והעצבות  לא יוסיפו מאומה רק יכולים להזיק יותר ויותר חלילה להיפך תשמח ותודה לה' שאשתך נפקדה ברוך השם, ואל תחוש למה שהיה כי בדבר זה רבו הספיקות ויש בו הרבה צדדים גדולים וחשובים להקל וטעמים נכונים וברורים. אלא תתפלל לבורא ברוך הוא שהעובר יהיה בריא ושלם בגופו ונפשו ויהיה צדיק עובד ה' ועוסק בתורתו וכל ההריון והלידה ילכו למישרים בעזרת השם יתברך רק נכון שתלמד באורח חיים סימן ר"מ שולחן ערוך ואחרונים. גם בהלכות טהרה שתהיה בקי בהם ויודעם ומכאן ולהבא חושבנא טבא ובטח עליו והוא יגמור לטובה אמן  

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן