Menu
שאל את הרב
print
אא

שמעתי מרב אחד שאי אפשר להוציא את השמן מהטונה בשבת אני לא זוכר על איזה מקרה הוא דיבר בדיוק , אבל הוא נתן 2 מצבים 1. השמן שמעל הטונה 2. השמן שמעורב בטונה במצב 1 הוא אמר שהשמן לא מעורב בטונה ולכן זה לא תערובת ואין בורר במצב 2 הוא אמר השמן יוצא בייחד עם הטונה ולכן אין בורר לאחר מכן הוא אמר שבכל זאת יש בורר כי הוצאת השמן עם הטונה או בלי נעשית על ידי קופסת הטונה ולכן אין כאן ברירה ביד ולכן יש איסור בורר *מה שאני רוצה להבין בשני המקרים לא נכנסים בכלל לאיסור בורר כי במקרה 1 אין תערובת ובמקרה 2 מוציאים גם וגם ולכן אין בעיה אז אין דין של תערובת ולא נכנסים בכלל למצב של ברירה בכלי הרב טוען שזה איסור דרבנן אני מבקש להבין האם יש איסור כלשהו באחד הדוגמאות ולמה?

הרב רזיאל כהן

בשני המצבים שתארת בשאלה נראה שאין איסור בורר וכמו שהסברת לנכון
הרב שאסר ייתכן ודיבר על אופן שלישי והוא שהשמן והטונה מעורבים זה על זה והוא מוציא רק את השמן על ידי הטיית הקופסה באופן שהשמן נשפך וכשעומדת להשפך חתיכת טונה מייד הוא מיישר את הקופסה וחוזר חלילה עד שכל השמן נשפך החוצה ונותר בקופסה רק טונה לבד והרי זה בורר פסולת (השמן) מאוכל (הטונה) ומקור הדברים במשנה ברורה סימן שי"ט סעיף קטן נ"ה ועיין שם בהערות איש מצליח

שאלת המשך: הוצאת שמן מטונה בשבת

שלום רב מדוע בתשובתך נקטת כי היוצא ( השמן ) הוא הנברר ולא הנשאר ביד/בקופסא ( הטונה)? שהרי מוכח כי השו"ע העתיק במקרה של שמרי היין את לשון הטו"ר והשמיט את 5 מילותיו האחרונות של הטו"ר " כי מה שיצא לחוץ הוא המתברר " ?!! והרי ניתן להסיק כי הנשאר ביד הוא המתברר ובמקרנו זה הטונה והרי לך כי בורר האוכל מהפסולת ?בבכרה ותודה מראש , יגאל

הרב רזיאל כהן

סמכתי על דברי המשנ”ב שציינתי בתשובתי.
והראיה שכתבת כנגד זה מדקדוק לשון מרן שהשמיט מלשון הטור וכו’, אינה מכרעת לענ”ד, שאם באמת חלוק מרן על הטור בפרט מהותי כזה, היה לו לפרש דעתו בב”י, ולא לעבור על זה בשתיקה. ובודאי אי אפשר לסמוך על דקדוק כזה להקל. וכן דעת מו”ר במנוח”א ח”ב (פ”ז הערה 115) שנחשב כבורר פסולת מאוכל. ע”ש טעם הדבר.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן