Menu
שאל את הרב
print
אא

מדוע בערבית של שבת לפני הקדיש אומרים "ימלוך ה' אלוקיך... יומם יצוה חסדו.. כל הנשמה..." ובשאר ימי החול לפני הקדיש אומרים "ה' צבאות עימנו" ?

הרב שלמה יהונתן מאזוז

אומרים פסוקים אלו לפני ערבית כדי שיאמרו אחר כך חצי קדיש ובימות החול בחרו בפסוקי "ה' צבאות" מכיון שמובא בירושלמי שפסוקים אלו מסוגלים להנצל מכל צרה, וכיון שבלילה הוא זמן מסוכן אומרים פסוקים. אלו אבל בשבת אין זה מתאים לומר פסוקים אלו שנועדו לעת צרה. ובשביל הקדיש מספיק מה שאומרים לפני כן מזמור שיר ליום השבת וה' מלך
אבל בבגדאד נהגו להוסיף פסוקי ימלוך, יומם, וכל הנשמה, לפני ערבית ומקורם טהור מגדול חכמי בגדאד רבי עבאללה סומך בשות זב"צ (החדשות) חלק ג' סימן ק"נ וכן כתב בכתר ש"ט חלק ו' עמוד 287 ועל פי זה נדפס בסידורי תפלת ישרים שכל מנהגי בגדאד נכתבו בו כמנהג פשוט לכל עדות ישראל
וכנראה שאומרים פסוק "ימלוך" כיון שהשבת מעידה על מלכות השם יתברך. ופסוק "יומם" שהוא רומז שגם בלילה שולט מידת החסד. ופסוק "כל הנשמה" שהוא רומז לתוספת נשמה יתרה. ופסוק "ויברכו" שהוא שייך לברכו (ופסוק זה נמצא בסידורים ישנים גם לפני ברכו של ישתבח ובותנס ובג'רבא אמרהו קודם קדיש תתקבל של ערבית)  

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן