Menu
שאל את הרב
print
אא

אני בהריון והתחשק לי איזה פרי שאני מכירה אותו בחו״ל ולא מצאתי פה בשוק או בסופר. לפני כמה ימים אני בדרך! מצאתי עץ של אותו פרי באתי לקחת ופתאום נזכרתי שאנחנו בשנת שמיטה אז לא לקחתי . ואני האמת עדיין רוצה . סיפרתי לחברה ואמרה לי שמותר רק צריך לבקש רשות מבעל העץ וולשאול אם עברו שלוש שנים . האם זה נכון ?

הרב דקל כהן

ראשית יש לדעת שכאשר אשה נמצאת בהריון יש להשדל להשיג עבורה (או בעצמה או באמצעות אחרים) כל סוג מאכל שחפצה בו כי אם לא תקבל עלולות להיות לזה השפעות על העובר ואולי גם עליה. על פי רוב ההשפעה אינה מהותית אלא רק כתם לידה (יש טוענים שבמצב כזה המקום שתגע בו באותה שעה בו יהיה כתם לעובר ולכן כדאי ליגע במקום נסתר) אך פעמים חריגות הדבר יכול להשפיע על בריאות כל אחד מהם ואפילו לכדי סכנת נפשות בר מינן.
כמובן כשיש אפילו חשש סכנת נפשות אין ספק שמותר לעבור על איסור כדי להנצל מחשש זה אך כאמור אין זה מצוי כלל ועל פי רוב יש רק השפעה קלה שאינה משמעותית ולכן אין לעשות שום איסור.
גבי דין שמיטה אף על פי שהתורה ציותה על האדם להפקיר שדותיו ויש סוברים שאפליו אם האדם לא הפקיר מכל מקום שדהו מופקרת מאליה, אבל הלכה אינה כך, כי דעת מרן שרק אם הפקיר ממש נעשית הפקר. אם כן חייבים לשאול את בעל השדה אם הפקיר. אומנם אם ידוע שהוא אדם ירא שמים וחרד לדבר ה' מסתמא הפקיר ואין צריך לשאול אותו
וגבי השאלה אם עברו שלש שנים על פי רוב פירות העצים אינם ראוים לאכילה כראוי בשלש השנים הראשונות ואם רואים פירות טובים אין צריך לשאול כי הולכים אחר הרוב שאם כך הם בודאי שעבר שלש שנים ורק אם ידוע על סוג מסוים של עץ שפירותיו זריזים וגדלים בתוך שלש שנים אז צריך לברר אם עברו שלש שנים

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן