Menu
שאל את הרב
print
אא

ראיתי באתר זה תשובתכם על גרביים שחורות וחצאית ארוכה ושמחתי לראות שדעת הרב כך . ושאלתי, א.מדוע בסמינר "עטרת רחל" שהיא בראשות ראש הישיבה בתקנון דורשים מהבנות להגיע עם גרביים בצבע הרגל. ב.מדוע לא מעודדים חצאיות שתכסנה את כל השוק שהרי שוק הוא ערוה.

הרב מצליח מאזוז

מעודדים שילבשו חצאית ארוכה עד כ8 ס"מ מעל הקרסול כדברי הרב בן איש חי ולא עד העקב ממש כי בימינו זה דרך נשים קלות דעת. וגם סוג החצאית צריך שתהיה יראת ה' ולא  מאלו הנשים קלות הדעת.

שאלת המשך:

1. מדוע רק "מעודדים" ולא מורים את ההלכה לאמיתותה, לי ידוע שדורשים מהבנות אורך חצי רגל ,לא מעודדים אחרת, רק לא מונעים את מי שרוצה ללכת יותר ארוך -הבנות מבינות שחצי רגל זו ההלכה ולא כיסוי כל השוק, הן צריכות לדעת ששוק באשה ערוה. 2. בספר “חוקי הנשים” כתב הבן איש חי בפרק יז: "ובמציאות הננו רואים בעינינו, ונעיין בדעתנו, המלבושים הצנועים הוא הבגד המצניע האשה מכל צדדיה ויעטפה ויכסה מכתפיה עד עקבי רגליה". וכתב הגר’’י שיכנזי שליט’’א בספרו ‘‘בני יעקב’’ (אה’’ע סי’ כ’’א): ‘‘שמעתי שהבן איש חי נשאל בזמנו למה אין הנשים נפקדות כ’’כ בילדים, ואמר שכיון שמקודם היו הנשים הולכות עם שמלות עד עקבם, וכעת בשביל שקצרו השמלה מעט, גרם הדבר לעקרות או לעיכוב הילודה’’.- אז גם אם לא תרצו שילכו עד הרצפה לכל הפחות שתדענה ותכוונו אותן לעיקר הדין והוא כיסוי כל השוק עד הקרסול. (בנוסף מבחן המציאות מראה שכשמדברים על ס"מ צריך כל פעם להתמודד עם הבנות על האורך).

הרב מצליח מאזוז

החובה ללכת עם חצאית ארוכה עד טפח הסמוך לקסול הוא רק כשאין גרביים ועל זה דיבר הרב בן איש חי אבל היום שלובשות גרביים ראוי להדר בחצאית ארוכה אך אין זה חובה

שאלת המשך:

במחילה אבל דבריו מרפסי נגרי, שאם הגרביים מועילות אפילו למקום שמוגדר כשוק [וידוע שמוכח ממשניות וגמרות, וכמעט כל הפוסקים ראשונים ואחרונים, שהשוק הוא החלק התחתון, וע' שקונטרס לבשי בגדי תפארתך לרב עסיס שהאריך בזה, וכן פסק גם הרב יבי"א, ודלא כפמ"ג ב"אפשר" והמשנ"ב וכו'], אם כן בואו ונתיר מכנסיים מקל וחומר, שהם פחות צמודות מגרביים. אלא וודאי שבגד צמוד הוא פריצות [וסברא פשוטה היא], וא"כ מה יועילו גרביים לשוק שהוא ערווה, ואין להביא ראיה מבתי חינוך של בני אשכנז, שידוע שבארופה עוד לפני המלחמה, מחמת התפרצות הפריצות של ה'מודה' וכדומה, לא היתה אפשרות לגזור ללבוש חצאית ארוכה שמוטב יהיו שוגגים וכו' אך אימותינו בארצות ערב הלכו לפי דרישת ההלכה. וכמה מצער לשמוע שמלמדים זכות על אותו קלקול של חצאית קצרה, ואומרים שמותר על ידי גרביים מעיקר הדין, דבר שלא היה ולא נברא. וכמדומני שאם תשאלו את ראש הישיבה האם מותר לאשה ללכת עם חצאית שמכסה את הברך בלבד [או חצי שוק - ויותר מ8 ס"מ מעל הקרסול] על סמך זה שיש לה גם גרביים, יגער בכם בנזיפה. [ואם אתם סוברים אחרת, אדרבה תשאלו, ותודיעו לצבור מהי דעת מרן שר התורה].

הרב מצליח מאזוז

עיין יביע אומר שמעיקר הדין מכנסיים חשיב כיסוי אלא שזה פריצות ומבחינה זו יש חילוק בין שוק לירך ואיני יודע ראיה נגד סברא זו. ודעת מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל ידועה ואפשר לחלוק עליו אבל היא לא טיפש כמו שהנך סבור על כל בעל סברא ואם חפצת לדעת מה דעת מרן שר התורה ובכן שמענה ואתה דע לך
לפני כשנה כתב מרן רה"י לאחד שאין לנשים ללבוש חולצות שהשרוול צמוד לזרוע ונגשתי למרן ושאלתיו והרי השוק צריך כיסוי ומועיל אע"פ שצמוד והשיבני "הזרוע דומה לירך" והרי זה כמו הסברא שכתבתי ממש והמוסיף בצינעות יוסיפו לו שנות חיים. וכן נוות ביתי מב"ת הולכת מאז ומתמיד.

שאלת המשך:

לא זכיתי להבין את מ"ש כבודו שחצאית עד העקב זה דרך נשים קלות דעת. לפי המציאות שאני רואה (ואמת שאני משתדל לראות כמה שפחות) זה הפוך, כמה שיש יותר קלות דעת כך גודל החצאית קטן. וחצאית עד העקב זה דבר מאד מצוי אצל בנות הציונות הדתית, וכי הן קלות דעת? (ואם אכן צריך להתרחק ממנהגי הציונות הדתית, אז גם נאמר שמטפחת היא דרך נשים קלות דעת). וגם כמדומני ששמעתי ברדיו את הרב יונתן יוסף נר"ו בנו של הרב יעקב זצ"ל שאמר שאביו הקפיד שבנותיו ילכו כך. למה אם כן התכוון הרב?

הרב מצליח מאזוז

בחצאיות קצרות ממש הם בעיה הלכתית ולא רק קלות דעת כמה טפשי לראות אשה עם כיסוי ראש שאינה מגלה שערה אחת משערותיה מתהלכת בחצאית קצרצרה! טחו עינהם מראות מהשכיל לבותם.

ובכל זאת אשאלך ותודיעני על דבר אמת.

אותן בנות עם חצאיות ארוכות עד העקב ממש מבד קליל האם אינם מרשות לעמצן לדבר ולצחוק חפשי עם כל מי שבסביבתן ?! ויושבות על המדרכה בצורה שאינה מתאימה?! ומצטלמות בעלונים של דברי תורה! וכל שכן בעיתונים. 

לזה התכוונתי "בנות קלות דעת" ואולם זו לא הלכה שיש לה ראיות עם ראשונים ואחרונים זכותך להביע עמדה הפוכה ובורא עולם בוחן ליבות וכליות ויודע אם לעקל או לעקלקלות (עיין סנהדרין כ"ו ע"א)

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן