Menu
שאל את הרב
print
אא

אינני מבין למה רבנים מעדת התוניסאים מתנגדים להוציא ציציות מחוץ לבגד, והרי כל מה שכתב בילקו"י שצריך להכניס הציציות פנימה הוא רק מצד "כוחו של מנהג" וכו', והרי בברית כהונה [ערך "ציצית"] כתב שנוהגים בג'רבא שהציצית יוצאת מחוץ ל"סידריא" [סוודר או חולצה], מעט או הרבה [לא ציטוט מדויק אבל זה התוכן, יעו"ש]. וא"כ מי חייב את יוצאי תוניס למנהגי הבבלים וכיוצ"ב, מה גם שלפי פשט הפסוקים, כל מטרת הציצית היא "וראיתם אותו", וכ"ד מרן השו"ע, ורוב ככל בעלי הפסק הפשטניים. וא"כ אין כאן ענין של "להדמות לאשכנזיים" וכו' אלא שכך צריך לנהוג?

הרב אדיר כהן

עיין למורינו הרב רבי רפאל כדיר צבאן בספרו "נפש חיה" (מערכת ט' אות ו') שאחר שהביא דברי מורינו הרב ברית כהונה הנ"ל כתב: ולמעשה בחו"ל (בג'רבא) שהיו נמצאים וגרים בין הערבים היו מחבאים הציציות שלא יצאו החוצה ורק אחד מעיר ושנים ממשפחה שציציותן נראים בחוץ תחת בגדיהם עד כאן ולעיל מינה כתב: אנו נוהגים לובשו תחת הבגדים כהוראת רבינו הרב האר"י זצ"ל וכו' גם נגד מרן וכו' עד כאן והניף ידו בשנית בנפש חיה (מערכת צ' אות ב') שכתב להסביר דברי הרב ברית כהונה שאין כונתו שצריך לגלות הציציות רק כתב עובדא שאפשר אחרת ויש שהיו משארים הכנפות פתוחות למעלה כמו כיס ומכנסים הציציות שם. עד כאן. ומרינו הרב הגאון הנאמ"ן נר"ו בהגהתיו שם כתב שהוא מוכרח בדעת ברית כהונה שהרי סיים בברית כהונה וכן כתב כף החיים בשם האר"י זצ"ל ומה שהציציות מתגלים מקצת כשהם ארוכים אין בזה קפידא גם על פי הקבלה. עיין שם. וגם מורינו הרב רבי משה כלפון ז"ל בעל ברית כהונה לא היו ציצייותיו נראים בחוץ כמו שהעיד נכדו והובא בשו"ת שער שמעון אחד חלק ה' אורח חחים (סימן ח') ועוד עדים נאמנים (והובאו בשו"ת יצחק ירנן חלק א' אורח חיים אות ה') 

שאלת המשך:

במחילה אך תמוה בעיני לסמוך על סברת המקובלים, אפ' היתה מוסכמת ביניהם, ולבטל ע"י זה את עיקר המצווה עפ"י הפשט, וכל שכן שגם בין המקובלים יש המסבירים שרק הטלית צריכה להיות מוסתרת אך הציצית גלויה. ומה שהביא כבודו [והרב ילקו"י] שכך נהגו, המנהג היה בגלל מה שכתב ב"נפש חיה" שהביא בעצמו: "ולמעשה בחו"ל (בג'רבא) שהיו נמצאים וגרים בין הערבים היו מחבאים הציציות" וכו' וא"כ כאן באה"ק למה נאבד המצווה? ובכל מקום אנו הולכים אחר הפשט כנגד הקבלה כאשר הם חולקים כידוע. ועיקר העיקרים, מה נעשה עם הפס' המפורש: "וראיתם אותו"! ואיך לא נירא מבטול מצווה מדאו? [ומה שהביאו שיש שכתבו שסגי כשרואה את הציצית כשלובש, קושטא קאי שבד"כ אין האדם שם לב בבוקר שהסתכל על הציציות [ולכוון לשם מצווה אז - מאן דכר שמיה], ועוד שהיה יכול להרוויח עוד עשרות מצוות במשך היום ולא חבל עליהן?

הרב אדיר כהן

בנפש חיה שם כתב טעם אחר יותר עיקר. דקימא לן כהאר"י נגד מרן וכידוע יש בזה מחלוקת גדולה ובהרבה דברים נהגו כהאר"י נגד מרן. ועל כל פנים כך המנהג ברור אצלנו ואצל שאר עדות הספרדים, ולדעת מרן השולחן ערוך הטלית צריכה להיות בחוץ על הבגדים 
ופשוט וברור שאין בזה כל ביטול מצות עשה וגם אם היא מכוסה מקיים מצות עשה מן התורה גם לפי הפשטנים אם כי לא ברור שבטלית קטן שלנו יש חיוב מהתורה מפני הגודל, אבל אין בזה ביטול מצות עשה!

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן