Menu
שאל את הרב
print
אא

מדוע הרבנים הי"ו באתר כתבו שלמנהג הספרדים אסור להתספר עד ל"ד בעומר הרי הרבה נהגו להקל בזה[או להחמיר כמו מנהג גרב'א (מפי ידידי הרב אברהם אסולין הי"ו ) בשו"ת שואל ונשאל (ח"א סימן סו), דלפי הנשמע בתוניס מל"ג בעומר ואילך מסתפרים. וכן כתב הגאון רבי רחמים חי חיותה בספר שמחת כהן (סימן תצג), שמנהג תוניס להקל כבר ביום ל"ג בעומר.
-  האם יהודי מצרים נחשבים מעדות המערב "צפון אפריקה "  

הרב אדיר כהן

איני יודע על מי כבודו קאי.
אך על כל פנים הדבר פשוט שבתונס נהגו להקל בל"ג לעומר (כמו שכתב בשאלות ותשובות שואל ונשאל ושמחת כהן ופרי עץ הדר) וכך נהגו בלוב (כמו שכתב בספר פרי עץ הדר). אבל רוב הספרדים נהגו עד ל"ד לעומר, וכדעת מרן השולחן ערוך, וכן יש לנהוג כאן בארץ הקודש אתריה דמרן (להחמיר על מרן, דהיינו לנהוג עד ערב שבועות כמנהג ג'רבא והמקובלים, אפשר, אבל להקל נגד מרן באתריה דמרן, אין נכון).
– צפון אפריקה אלו מדינות מרוקו, תוניסיה, אלג'יר ולוב. מצרים נמצאת באפריקה אך לא בצפון, ומנהגיה דומים יותר למנהגי ארצות המזרח שסביבות ארץ ישראל. ויש כמה ספרים על מנהגי מצרים, אפשר לראות שם כל מנהגיהם.

שאלת המשך: מנהגי מצרים לעומת מנהגי ירושלים וצפון אפריקה.

מדוע ? יהודי מצרים היו גם כחלק מהעדה המערבית בירושלים ליוצאי צפ"א. ורוב מנהגיהם מיוסדים ע"פ ראשוני ספרד כגון למשה צוית, לספור את העומר אחר קדיש תתקבל, דילוג על בית יעקב בימים מיוחדים, יום השישי לפני ויכולו ועוד... מנהגי ירושלים וארץ ישראל משתנים כהירף עין.. אז לענ"ד אי אפשר להביא ראייה ולומר שמנהגי מצרים דומים למנהגי א"י ועיה"ק ירושלים.

הרב אדיר כהן

ודאי שיש דמיון גדול באופן כללי אצל עדות הספרדים ההולכים לאור מרן וגדולי ספרד. אך כמדומה שיש דמיון גדול בין מנהגי מצרים למנהגי ירושלים, ראה ספר נהר מצרים בכמה מקומות. אך כמובן יש גם בינהם הבדלים, ופעמים שמנהג מצרים דוקא יותר דומה למנהגי צפון אפריקה. (ואגב לגבי המנהגים שהזכיר, לפחות חלקם נהגו בהם בעבר גם בארצות המזרח שבסביבות ארץ ישראל). ומה גם שירושלים מלקטת מהרבה עדות ופעמים רבות שהשתנה שם המנהג, או שנהגו שני מנהגים, וכל חכם מעיד על המנהג שנהג בו, כאשר יראה המעין בספרי חכמי ירושלים.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן