מקור למלה “עכשיו”
בספר אוצר השרשים הכללי בשורש עכשיו, כתב שהוא מושאל מלשון הפסוק “חמת עכשוב” שהוא סוג נחש והוא מהיר ומיידי.
מדוע באז ישיר כתוב פעם אחת מי כמוך רפוי ופעם בדגש, יש אומרים שפרעה אמרם, האם זה יכול להיות
1) לפי הדקדוק שתיהם היו צריכות להיות בכף רפויה כיון שהן אחרי אהו"י, אלא שכך קיבלנו במסורת שהשניה יוצאת דופן. ויש עוד ארבע מלים כאלו בשירת הים שבאו בדגש אחרי אהו"י שלא כדין ("כי גאה", "ידמו כאבן", "עם זו גאלת", "כי גאה" השני) ועוד שלש בספר דניאל (בשפה הארמית), ומלבדן אין כיוצא בהן בכל התנ"ך כולו.
2) הטעם לזה (לפי הפשט) כי זו שירה, ובשירה יש דברים יוצאי דופן (יתכן שהיה לזה ניגון מסוים מימות משה רבינו, וברוך היודע). וכמו שמצינו בשאר השירות שבתנ"ך דברים יוצאי דופן (לא בענין הדגש אלא בעניינים אחרים. ואין כאן מקום להאריך).
3) הדרשנים אומרים "שמי כמכוך" הראשון אמר פרעה בעודו במים ואת השני בצאתו מהמים, ולפיכך גם ישראל אמרו כן ברוח הקדש. אינני יודע אם יש לזה מקור מוסמך.
ועיין עוד בבית יוסף סימן נ"א בשם ארחות חיים שהביא קצת טעם למלים הנזכרות לעיל היוצאות דופן. ועיין שם באליה רבה אות ז'. ובספר לחם הביכורים (שער בג"ד כפ"ת דף נ"ז עמוד א') ובשואלות ותשובות איש מצליח חלק א' (סימן י"ז) ובהערת מרן ראש הישיבה שם.
מאת: פלוני | תאריך: ו׳ בתשרי ה׳תשפ״א – ספטמבר 24, 2020
בענין שאלה 12710 = הרב שלימד אותנו טעמים, מסר לנו ע"פ קבלתו, שאם היו אומרים 'מי כמוך באלים ה', מי כמוך נאדר בקודש', היה נשמע ח"ו אשר 'מי כּמוך וגו' מיכַה', ולאפוקי מזה התורה שמה דגש על ה'מי כּמוך' השני, ודפח"ח
מקור הדברים מהב"י שנזכר בתשובה הקודמת. וע' בשאר המקורות שנזכרו שם.