Menu
שאל את הרב
print
אא

בגדר תינוק שנשבה. הרמב"ם כותב בהלכות עירובין שהצדוקים הם כישראל כיוון ששומרים שבת ואינם עובדים עבודה זרה. ודאי שאין כוונתו על המייסדים שעליהם כתב בהלכות מומרים שיצאו מכלל ישראל. האם אין מכאן הוכחה שאין גדר תינוק שנשבה אלא למינות שהיא בדעות ולא לגבי משומד במעשיו? גם רבנו זלמן בהלכות רבית כותב שאסור להחיות את בן המומרת שלא לגדל בן לעבודה זרה גם שאין גופו מופקר כי הוא כתינוק שנשבה.

הרב מאיר גבאי

נראה שהצדוקין הללו אפילו יודעים את האמת חשיבי כישראל. ותינוק שנשבה מוכח בכלל גדול (שבת פרק ז') שאפילו שאינו שומר שבת.
וכאן הרמב"ם איירי מצד דשומרים שבת ואינם עובדי עבודה זרה, ולכן חשיבי כישראל.

שאלת המשך:

תימה והלא הרמב"ם כתב בפירוש בהלכות ממרים שהצדוקים אינם בכלל ישראל מלבד בניהם ובני בניהם שגדלו על טעותם ועל כרחך שהם כתינוק שנשבה ולא תינוק שנשבה ממש. כי מין הוא רק מי שהלך אחר דעתו הרעה כמו שכתב בהלכות עבודה זרה אבל כישראל אינו אלא אם שומר שבת ואינו עובד עבודה זרה.

הרב מאיר גבאי

לפי דעתי כוונתך שמומר שיחשב תינוק שנשבה רק מכח טעות אבל כשיודע האמת לא נקרא תינוק שנשבה .לפו"ר אתה צודק רק שזה לא כלל דמבואר (פרק ג' דממרים הלכה ג') דאם התחיל בטעות אפילו שהיום יודע האמת כתינוק. מלשונו אף על פי ששמע אחר כך שהוא יהודי (הפוך) וראה היהודים ודתם הרי הוא כאנוס שהרי גידלוהו על טעותם. ע"כ. אני מבין מלשונו זו אף על פי שיודע שדרכו אינה נכונה כיון שהורגל בדרך זו וגדל על זה ולכן סיים שצריך "להחזירו בדרכי שלום" ולא כתב "ללמדם את האמת"

שאלת המשך:

כוונתי היא שלמרות שזה שגידלוהו על טעותם מוציאו מגדר מין לעניין מורידין אין דינו כישראל אלא אם שומר שבת כמוכח מדברי הרמב"ם בהלכת ערובין וכמובא בהדיא בשולחן ערוך הרב הלכות רבית סעיף פ' שאין להחיות את בן המומרת כדי שלא לגדל בן לעבודה זרה. ולמרות שאין דינו כמזיד ומביא חטאת אין אונס זה מכניסו לגדר ישראל ללא שמירת שבת

הרב מאיר גבאי

מדבריך בש"ע הגר"ז ז"ל משמע ז"ל משמע דוקא לעבודה זרה אבל לא תאמר שאסור לְיָלֵד נשים שאינם שומרות תומ"צ ודבריך מאוד לא ברורים אמור לי בדיוק לאיזה דבר אתה מתכיון כי יש דברים שדינו כישראל כגון אם קידש לרוב ככל הפוסקים קידשיו קידושין הגם שיש מחלוקת גם לעניין ריבית יש מחלוקת 
ויש מחלוקת בין האחרנים על מחללי שבת של דורינו שאינם בגדר זה כמו שכתב חזו"א שהם חשיבי כלפני תוכחה שאין מי שיודע להוכיח ונפמ"ק ליין נסך כמ"ש בבנין ציון דיש אנשים שעושים קידוש ואולי באים גם לבית הכנסת ואח"כ נוסעים או מחללים שבת ומשמע שמאמין שה' ברא עולם בששה ימים וכו' ויש מי שאומר שאם איני מעשן בפני הרב כגון שהיה מעשן וכשהגיע רב הסיר מפיו הסגריה והורידה או שהסתירה אינו בגדר זה ובקצרה צריך לדון כל דבר לגופו 
 

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן