Menu
שאל את הרב
print
אא

א. במנוחת אהבה (חלק ג' פרק כ"ג) הרב אסר לקבוע שמשיה בעגלה משום שזה דומה לפורס מחצלת על ארבעה עמודים להגן מפני החמה והגשמים, שאסור אפילו אין מחיצות (הערות 31, 17). השאלה: לכאורה פשוט שאם באופן שעושה מלמעלה למטה יהיה מותר, שאחד יחזיק השמשיה והשני יקרב תחתיה את העגלה. האם אכן באופן זה מותר?
ב. שם (בפרק כג סעיף טו ובהערה 32, כתב הרב שמותר לפתוח ולסגור גג שכבר מחובר מע"ש למחיצות וכן שמשית גינה ועגלה שהם כבר מחוברות מערב שבת. השאלה שלי: האם מותר לעשות כן אפילו אם מתכוון להשאיר את הגג או השמשיה פתוחים ליותר מ-8 ימים? אולי הדבר יהיה אסור משום אוהל קבע? לכאורה מטעמו שלרבנו ירוחם שפירש כסא טרסקל שהוא כסא מתקפל, ומותר לפותחו משום שהכל מחובר וכשמעמידו אין עושה בו שום דבר, משמע שאינו נחשב כלל לאוהל, ולכן גם אם עושהו ליותר מ-8 ימים מותר. ואילו לרמב"ם שפירש מפני שאין זה דרך עשיית אוהל לא קבע ולא ארעי, משמע שפתיחת הכסא מותרת כי נחשבת לעשיית אוהל בשינוי. ואם כן יוצא, שאם מתכוון לפתוח גגון או שמשית גינה יהיה מותר רק אם דעתו לקפלו חזרה תוך 8 ימים.

הרב רזיאל כהן

א. לא שמענו היתר זה (דמלמטה למעלה) אלא בעושה מחיצות קודם הגג, אבל לגבי שמשיה אין כאן מחיצות כלל, אלא כמו פורס מחצלת על עמודים, שלא שמענו היתר בפורס המחצלת קודם העמודים. וצריך עיון.
ב. יתכן שגם להרמב"ם יש להתיר, וכמדוייק מלשון מורנו ורבנו במנוחת אהבה שם (עמוד קפד סוף הדיבור הראשון) שמשווה טעם ההיתר להרמב"ם עם הטעם של רש"י ורבנו ירוחם. עם כל זה למעשה לא כדאי להתיר, מאחר והרבה אוסרים לפתוח הגגון אפילו ליום אחד (עיין חזון עובדיה שבת ה' עמוד שב והלאה).

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן