Menu
שאל את הרב
print
אא

ראיתי רבים שנוהגים ללמד נערי בר מצוה להניח תפילין בלילה. וראיתי שכך כתב גם הנטעי גבריאל מסברת עצמו. שאלתי היא - הואיל ולהרבה פוסקים אין להניח תפילין בלילה אפילו כדי לשומרם אא"כ היו עליהם קודם לכן, ועוד שאפילו למתירים לצורך שמירה אפי' להניחם בלילה לכאו' אי"ז דומה למניח ע"מ להתלמד, שהוא אמנם לא לשם קיום המצוה אבל זה קרוב יותר לעניין המצוה מאשר שמירה שאינה קשורה כלל למצוה. ועוד שי"ל שעבור שמירה שהוא צורך התפילין שהם חפצא דקדושה הקלו יותר. וא"כ שאלתי היא האם אכן שעת כת"ר להקל בזה וא"כ מה הטעם?

הרב גיא מור

אמת נכון הדבר שעדיף ללמדם ביום כמו שכתב כת"ר, אולם ליישב מנהג העולם שמקילים בזה אפשר לומר שסמכו על המתירים להניחם בלילה לשומרם (הביאם המשנה ברורה סימן ל' סעיף קטן ט') והחילוק שלהתלמד חמיר טפי [חמור יותר] מחמת שזה קרוב יותר למצוה או מחמת שזה לא צורך התפילין עצמם כמו שמירה לענ"ד, אינו מוכרח שסוף סוף הצד השוה שבהם שהם לא לצורך המצוה ולכן אין חשש שיבוא להניחם בלילה לשם מצוה, ובצירוף זה דמיירי בקטנים פחות מגיל מצוות הקלו כיון שכל דין שיש בו מחלוקת אפשר להקל בו לקטנים היכן שצריך כמו שכתב מופת הדור הראשון לציון בשאלות ותשבות יביע אומר (חלק א' יורה דעה סימן ד') וכיוצה בזה כתב בשאלות ותשבות ציץ אליעזר (חלק ח' סימן ה') להקל לילדים ללמד להניח תפלין בשבת היכן שאי אפשר בחול וצירף את הסברא הנ"ל שהנה הנם פחות מגיל מצוות עיין שם באורך ובפרט שעושים כן לזמן קצר מאוד ונמצא בבית רבו או בבית הכנסת ואין כל כך חשש שישן ודמי קצת להשכים לצאת לדרך (עיין שם בסעיף ג') שהתירו לו להניחם בלילה קודם שיצא לדרך כך נראה לענ"ד ליישב מנהג המקילים אבל לכתחילה האמת יורה דרכו כמו שכתב כת"ר שיש ללמד ביום 

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן