Menu
שאל את הרב
print
אא

שלום רב רציתי לשאול בבקשה, במקום שהמשנה ברורה מביא דעות, דעה אחת ולאחר מכן מביא דעה שניה שחולקת על הראשונה, ומסיים עם אותה דעה שנייה, האם זה אומר שהוא סובר כדעה שנייה כיון שסיים איתה? [כדין כללי הפסיקה כמו בכל פוסק] תודה רבה

הרב מאיר גבאי

בדרך כלל יש משמעות מדברי הרב משנה ברורה כמי דעתו נוטה כגון שכותב פלוני אוסר "אבל" (כבר) חלקו עליו וכו'. דעתו כהחולק או מפורש כותב ויש לחוש … ויש להזהר בכבודו .. או פוסק פלוני כתב נהגו להחמיר או שכתבו הפוסקים ובמקום שאין שום גילוי נראה שאינו מכריע רק מעורר שיש מחלוקת, וצריך ליעין אם גילה דעתו בבאור הלכה . וכשלא גילה דעתו בביאור הלכה אז לא הכריע והמיקל יש לו על מי לסמוך והמחמיר תבוא עליו ברכה (ובמקום שיש פוסק מובהק אחד מהצדדין פוסקים כמותו) וכן במילי דרבנן אפשר לסמוך על המיקל ובדאוריתא ראוי להחמיר. ועיין כיצא בזה במשנה ברורה סימן ש"א סעיף קטן י"א. דנראה שאין הכרעה, והכריע באופן מסוים כדעת הטורי זהב.

שאלת המשך:

קראתי תשובה הרב ואני צריך עדיין הבהרה. אם כתב "אבל" יתכן שאין הכרעה שהרי כבר נחלקו האחרונים כשהב"י כתב אבל אם דעתו לפסוק כדעה שהובא האחרונה. ועוד כשמביא המ"ב מחלוקת אחרונים נראה שיש לחלק אם הם היו באותו דור כגון מחלוקת המגא והטז אז צודק כבודו שאין הכרעה אבל אם יש הבדל גדול של כמה דורות ביניהם אז בודאי כוונתו לפסוק כהאחרונים שהביא בסוף. כגון שהביא מחלוקת בין המגא והטז ואחר כך הביא דעת הגרא. מה דעתו של הרב?

הרב אדיר כהן

בבית יוסף נחלקו האחרונים כיוון שיש סברא שמטרתו לאסוף דעות (עיין בשו”ת תפלה למשה ח”א סימן ט”ו). אבל המשנ”ב כולי עלמא מודו שמטרתו בעיקר להכריע.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן