שאל את הרב
print
אא
לפעמים קורה אצלינו בבית הכנסת, שאדם אחד או שנים מאחרים לתפילת המנחה (הקטנה), והוא מגיע ממש סמוך לשקיעה או אפילו קצת אחרי השקיעה (עד 13.5 דקות כמובן), ובדרך כלל מגיע כבר אחרי שהציבור סיים את חזרת העמידה - ומיד דופקים בשולחנות ומכריזים "קדושה!!" ואותו המאחר מתחיל מיד לומר שמונה עשרה בקול עד הקדושה, והציבור עונים אמנים לשלושת הברכות הראשונות וקדושה, ולאחר מכן הוא ממשיך בלחש. שאלותיי: 1) האם נכון וראוי לעשות כן? (כיוון שהדבר הפך להיות מעין הרגל, וכמעט בכל יום יש אחד כזה שמאחר ואז אומר קדושה בצורה שכזאת) 2) מהו המקום בו מותר להפסיק לקדושה של אותו אחד? - האם מותר לו להפסיק את הציבור לפני התחנון או לפני תתקבל בשביל הקדושה שלו? או שמא הוא חייב להמתין עד לאחר שהציבור יסיימו את עלינו לשבח? 3) האם אותו מאחר שאומר קדושה בצורה שכזאת, בכלל זה נחשב לו לתפילה בציבור לכל הדיעות? (מעין פורס על שמע שכזה) 

הרב אדיר כהן

יש להבהיר לעושים כן שהפסידו תפילה במנין, רק הרוויחו קדושה. וזה עדיף מכלום (ודוקא אם יש ששה שלא התפללו זה נחשב לתפילה בציבור עיין בשאלות ותשובות יחוה דעת חלק ה' סימן ז'), אבל יש להם להשתדל לבוא בזמן וכדאי שרב הקהילה יעורר על כך בדרשתו בשבת בנועם שיח ובמתק שפתיים.
ועל כל פנים גם כשזה קורה, לא כדאי לעצור את הקהל באמצע תפילתם כדי לשמוע קדושה, אלא יחכה המאחר עד אחר עלינו לשבח ואז יאמר את הקדושה כי אפשר באופן קבע לעצור את הקהל ובפרט לא קודם הקדיש לאחר העמידה שהפסיעות של הקדיש יש אומרים שהם ה"עושה שלום" של חזרת השליח ציבור (עיין בבית יוסף סימן קכ"ג).
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
!שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0