Menu
שאל את הרב
print
אא

מה מקור האיסור לעלות להר הבית בטומאת מת? הלא אף אם קדושה ראשונה קידשה לעתיד לבוא הרי מותר לעלות להר בית בטומאת מת כמבואר בפסחים סז. נזיר מה. ובסוטה כ: וברמב"ם ביאת המקדש פרק ג' ד' "טמא מת אפילו המת עצמו מותר להכנס להר הבית " וכן בבית הבחירה ז, טו, ואם משום חשש שאולי מקום העזרות לא ידוע הרי יש מקומות שהם בודאי היתר שכן שנינו הר הבית היה חמש מאות אמה על חמש מאות אמה רובו מן הדרום שני לו מן המזרח שלישי לו מן הצפון ... ועוד שהרי כבר כתב הרדב"ז שהמסורת שאבן השתייה הוא במקום כיפת הסלע ודאית ואין לפקפק בה, וכן בברכי יוסף הביא להלכה, וכן משמע מהרע"א והחת"ס בחת"ס יו"ד רל"ו, וכן בליקוטי הלכות לח"ח, וכן משמע מפרקי דר"א ועוד ועוד (ודברי המפקפקים ב-40 שנים האחרונות משאלות כאילו מחקריות כבר הפריכום והיכו על קודקודם גם החוקרים עצמם). וא"כ מצווה של "לשכנו תדרשו" ועוד טעמים.

מרן ראש הישיבה

גם שם צריך טבילה והערב שמש
ומה נעשה לנשים בווסתן ורווקות ובעלי קרי ועוד ?
האם נוכל לומר אלה להכניס ואלה לא להכניס ?

שאלת המשך:

חשש זה קיים גם בבית על מכונו ולמרות זאת התורה מצווה על כך, ודומה לדברי הט"ז שכשהתורה כתבה את ההיתר בפירוש ולא חששה אין לחכמים לחשוש ולגזור. ואם מפני שדעת הרב שליט"א שבשמירת המקדש יש גם משום שמירת הטהרה א"כ גם היום יש בכך מצווה ואפשר לשלוח אנשים שישמרו ויזכירו לאנשים על דבר הטהרה. ולגבי הערב שמש אם אין כוונתו משום שיגרא דלישנא צ"ע כוונתו היא שהרי שנינו בכלים פ"א "עזרת נשים מקודשת ממנו שאין טבול יום נכנס לשם" וכן ברמב"ם הל' ביאת המקדש פרק ג החיל משלחין ממנו עכו"ם וטמאי מת ובועלי נדות, אבל טבול יום נכנס לשם שכבר טבל. עזרת הנשים משלחין ממנו טבול יום. ובאם כוונת הרב היא שחוששים למ"ד טבול יום דזב כזב הרי הרמב"ם פסק שאין טבול יום דזב כזב בהל' ק"פ הל' ג' וכן בכ"מ ביאמ"ק פ"ג ה"ט ובתוס' זבחים לב:, ואף אי טבול יום דזב כזב כתבו התוס' בזבחים לב וביבמות ז: דהיינו רק לגבי פסח הבא בטומאה ולא לביאת מקדש. ואם כוונת הרב לעזרת הנשים כדעת הרדב"ז ח"ב סי' תרצ"א דבזה"ז אין איסור טמא מת בחיל ובעזרת נשים שצריך שלא יהיה רק בקפ"ז אמות של עזרת ישראל, א"כ למה שלא נאמר שה"ה גם לגבי טבול יום בערת נשים וצ"ע]

הרב אדיר כהן

אין לחכמים לחשוש ולגזור היכן שמן הסתם לא יכשלו ולא היכן שרואים בפועל שאנשים נכשלים ופוק חזי מאי עמא דבר

שאלת המשך:

כוונת הרב שהיום רואים בפועל שאנשים נכנסים בטומאה, אם כוונת הרב - לאנשים ששמעו שאסור להיכנס בכל מצב בין בטהרה (מטומאה היוצאת מן הגוף) בין בטומאה: אם כן לאדם כזה ראינו כבר שלא הועיל האיסור ונכנס גם בטומאה, וא"כ אדרבה עדיף שנתיר בטהרה כי יתכן שכעת לא טובל כי הוא חושב שממילא אסור ואם נתיר לו לאחר טבילה וטהרה יותר מסתבר שיטבול כי לא שביק איניש התירא ועבד איסורא. ואם כוונת הרב לאנשים שנכנסו בשוגג בטומאה שלא ידעו כלל על האיסור בדבר, אם כן נאמר להם שאסור בטומאה ויש חיוב להיטהר, למה שיועיל יותר שנאסר בכל מצב וכשאלתי הקודמת שחשש זה היה גם בזמן המקדש ועוד כדברי הט"ז דלעיל ואם כן לכאורה כל משמעות האיסור הוא רק לאדם שאם נאמר לו שאסור לא יכנס כלל, והחשש הוא שאם יתירו לו בטהרה (מטומאה היוצאת מן הגוף) יכנס גם בטומאה, על כזה אדם כתבתי שאין לחשוש ואם נחשוש הרי זה דומה לדברי הט"ז שדבר שהתירה התורה במפורש אין לחשוש ולגזור, (שיש בזה משום לשכנו תדרשו).

הרב אדיר כהן

כעת אין אישור רשמי לאף אחד להכנס באופן גורף, ורובא דעלמא לא עולים. אם יהיה "הכשר" לזה תפתח פרצה שלא יהיה ניתן לגודרה לאחר מכן ויאמרו התירו פרושים את הדבר ולא ידעו ולא יבינו בין מקום שמותר למקום שאסור. ודין אדם זה לאדם זה. וכבר כתב בשו"ת איש מצליח חלק א' (אורח חיים סימן ל"ב) בכיוצא בזה:על אנו חורבן בר מינן לפי החיים המציאותיים שהניסיון הורנו בכמה עניינים כיוצא בזה, שכל התנאים והאזהרות והגדרים אשר יתן המורה מסביב להיתרו מעט מעט ישתקעו וישתכחו יען שאין מוחם של ההמון תופס להיות בהם קפידא רבתי, וישאר רק ההיתר מפורסם, בעצם תוקפו מסור לכל בלי גבול. עד כאן לשונו.

שאלת המשך:

מצד שני אנחנו דוחים את הסיכוי להקרבת הקרבנות שחמורה אף מהשבת ומהטומאה יחד ודוחה אותם, ושאלמלי קרבנות לא נתקיימו שמים וארץ. ובב"ח או"ח תר"ע כתב "בחנוכה עיקר הגזירה היתה על שהתרשלו בעבודה" ובשו"ת חת"ס יו"ד רל"ו במכתב החת"ס לחמיו הגר"ע איגר" מבואר דעתם שגם בזמנינו יש לבצע כל השתדלות מעשית להקרבה, היות ומקריבים אע"פ שאין בית. וא"כ עאכו"כ בדורותינו שהסיכוי להקרבה גבוה יותר, שאנו נגרום לכך שהמקום יוגדר עוד יותר בעיני העולם כאתר מוסלמי שעם ישראל ויתר עליו ובכך נפחית את הסיכוי לקבל אי פעם רשות להקרבה. וכתב משורר שיר הייחוד "ואנחנו עמך וצאנך, וחפצים לעשות רצונך. ואיך נעבוד ואין לאל ידינו. ואנו שיש לאל ידינו לא חפצים?! וא"כ מה דיננינו ר"ל? וקודם הבית השני כשהקריבו בראש השנה בטומאת מת (עזרא פרק ג ותוספתא פרה ג, ה') נאמר וַיָּכִינוּ הַמִּזְבֵּחַ עַל מְכוֹנֹתָיו כִּי בְּאֵימָה עֲלֵיהֶם מֵעַמֵּי הָאֲרָצוֹת ובאבן עזרא:בעבור אימה עליהם הכינו מזבח לאל שיעזרם: ובמצודת דוד: כי בעבור האימה והפחד שהיה עליהם מעמי הארצות מהרו בבנין המזבח להקריב בו לה' ולשאול מעמו העזר בעת הבאת הקרבנות: וק"ו במצבינו.

הרב אדיר כהן

הוי מחשב הפסד מצוה כנגד שכרה ועתה ממש בימים אלו הופיע ספר מקור נאמן חלק ב' למרן ראש הישיבה שליט"א ושם (בסימן תתקנ"א) הרחיב קצת מרן טעמו למה אסור לעלות להר הבית עיין שם

שאלת המשך: האם אפשר להעתיק לפה את התשובה?

האם אפשר להעתיק לפה את התשובה? שהרי בשיעור בוידאו אמר הרב שליט"א שמדינא אין כל איסור לעלות להר הבית בצורה שעולים עולי הר הבית בטהרה. ואם כן יש בכך מצווה

מערכת האתר

להלן התשובה ממקור נאמן

שאלה: מה דעת כת”ר שליט”א לגבי עליה להר הבית?

תשובה: מן הדין מותר עד גבול מסוים, אבל יש מכשולות רבים שציין אותם הגר”ע יוסף בדבריו הנדפסים בספר מעדני מלך [חלק א’ פרק ט”ו עמוד שכ”א]. עיין שם. גם במקומות שנחשבים מותרים צריך טבילה והערב שמש, ומה נעשה לנשים בווסתן ורווקות ובעלי קרי ועוד? האם נוכל לומר אלה להכניס ואלה לא להכניס? ומה גם שהדבר גובל בסכנת נפשות ב”מ. צא וראה מה עלה בהר-נוף שנרצחו יהודים בביהכ”נ על לא חמס בכפם הי”ד. וגם מאלה שהעזו לעלות ולהתפלל בהר הבית נפצעו אנושות וניצלו בנס. ושמעתי מהרב צבי טאו שליט”א שהרה”ג ר’ זלמן קורן כתב ספר ובו ציין בדיוק הגבולות בהר הבית שאין בהם חשש כרת לדעת הרמב”ם, ובכל זאת מעולם לא עלה להר הבית. וכן כל רבני הרבנות הראשית אסרו לעלות (חוץ מרב אחד). להתפלל להשי”ת אפשר בכל מקום, גם במעי הדגה וגם בתוך המערה כשמסביב קורי עכביש (תהלים נ”ז ג’ ע”פ התרגום שם, וקמ”ב א’). והקב”ה יאמר די לצרותינו ויגאלנו גאולת עולם אכי”ר.

אם נראה לך שבשיעור הרב אמר אחרת נא לציין מקור השיעור בעלון בית נאמן וכך נוכל להתייחס.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן