Menu
שאל את הרב
print
אא

רציתי לדעת מה מנהג יהודי מצרים לעניין ברכת ברקים ורעמים בשם ומלכות או בלי ? ידוע לי שרוב פוסקי עדת המזרח וצפו"א פסקו לברך בלי שם ומלכות..[בן איש חי,כף החיים,ישכיל עבדי,רבי יוסף משאש, עלי הדס ,עוד.] בנוסף עם יש ספר ליוצאי מצרים ? בנהר מצרים לא מופיע את כל ההלכות.. או עם יש רב שמבין במנהגינו

הרב אדיר כהן

מלבד ספר נהר מצרים, יש גם ספר מנהגי מצרים, וספר נוה שלום. אבל גם שם לא מצאתי מזה מאומה. ואולי ישאל במכון "טוב מצרים", ואם לא יצליח לברר, הרי כל ספק במנהגא אוקמיה אדינא, כפסק מרן השלחן ערוך (סימן רכ"ז). ועיין עוד בספר אור לציון חלק ב' (פרק י"ד אות מ"ז) שכתב, שמי שאין לו בזה מנהג ברור, רשאי לברך ברכות אלו בשם ומלכות. ואף מי שנהג שלא לברך בשם ומלכות, רשאי לשנות מנהגו לברך בשם ומלכות. וכל שכן שאין זה ברור שרוב פוסקי עדות המזרח וצפון אפריקה פסקו שלא לברך, ובג'רבא המנהג פשוט לברך (כמו שכתב בספר ברית כהונה) וכן המנהג בתונס (כמו שכתב בספר עלי הדס, וכת"ר כתב בשמו להפך), וכן בארץ ישראל מנהג רבים לברך אף בדור הקודם (כמו שכתב בספר נתיבי עם, ובשאלות ותשובות יחוה דעת חלק ב' סימן כ"ז), וכל שכן בדורנו זה.
ובפרט שטעם הנוהגים שלא לברך בשם ומלכות אינו משום ספק ברכות להקל, אלא שחוששים שמא יברכו לאחר זמן של תוך כדי דיבור מהראיה, וגם אין לדון שיש חשש שיתפזרו העבים, ולא כולם ישימו לב לזה, כמו שכתב בספר פתח הדביר חלק ב' (סימן רכ"ז סעיף קטן ג'), ואם זה טעמם, הבקיאים בדבר בודאי שנכון שישנו מנהג זה, וכמו שכתב ביחוה דעת שם. ואחריו נמשכו עוד רבים מאחרוני זמננו. וגם הפתח הדביר יודה לזה כיעוין שם בסוף דבריו. ודלא כמו שכתב בשאלות ותשובות קול אליהו טופיק חלק ב' (חלק אורח חיים סימן ג') להחזיק בכל עוז במנהג אלא לברך "הגם שלא מצינו לו טעם מספיק". ואחר המחילה לפי האמור זה אינו. עיין שם. ואף רבו באור לציון כתב שאפשר לשנות מנהג זה וכנזכר לעיל.
 

שאלת המשך: מנהג יהודי מצרים בברכת ברקים ורעמים

שלום וברכה לרב ותודה על המענה ראשית יש איזו שאלה ששלחתי כמה פעמים בטעות, מחילה לעצם הנושא יכול להיות שהוטעתי לא ראיתי זאת מפורש אלה רשום שמנהג יהודי טוניס לברך ללא שם ומלכות עלי הדס פ"ד אות י"ז לאחר בירורים אמר לי הרב כפיר דדון הי"ו שמנהג מצרים לברך ללא שם ומלכות כמובא בספר גינת ורדים והרב את הספר הנפלא נוה שלום לרבנו אליהו חזן ואת ספר מנהגי מצרים ידועים לי אך לא רשום שם הרבה דברים.. האם יש רב שאוכל לפנות אליו בעניינים אלו..? 

מרן ראש הישיבה

אולי מכון טור מצרים. ועל כל פנים לענין נדון זה גם אם נהגו שלא לברך יכל לשנות מנהגו לברך כמו שכתבתי דבר מילתא דטעמא.

שאלת המשך:

מחילה על השאלות הרבות כבוד הרב עיינתי כרגע בספר עלי הדס פרק ד' ע"מ 274 וכתב שמנהג תוניס לברך בלי שם ומלכות.

הרב אדיר כהן

אני עיינתי בזממנו בספר עלי הדף מהדורא ראשונה ושם (פרק ד' סעיף נ"ב) כתב שמנהג תוניס לברך בשם ומלכות אלא שבמהדורא שניה חזר בו.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן