Menu
שאל את הרב
print
אא

אם אני מתפלל במניין (למשל בשטיבלאך) ושואלים אם יש בעל קורא, האם עדיף שאקרא להם (אני משתדל להקפיד על כללי הדקדוק והגייה נכונה של האותיות) או לסרב שלוש פעמים ואז רוב הסיכויים שמישהו אחר שלא מקפיד על הגיה מתוקנת יקרא?

הרב שלמה יהונתן מאזוז

לעניות דעתי נראה שעדיף לעלות מיד ולא להמתין שהרי הטעם לסירוב זה הוא משום דרך ארץ ואינו מעכב התפלה וקריאת התורה. ולעומת  זה במבטא שגוי ספק אם יוצאים ידי חובה כשיש מי שיודע לבטא צחות ועוד דבשלמא אם כשיסרב הוא יצעו לאחר שגם כן יסרב ניחא אבל עתה שבמקומו יעלה אחר שלא יסרב נמצא זהיר נפסד וחטא נשכר אתמהה. ואם על כל פנים יעלה במקומו הגון כמותו ניחא אבל השתא שהעולה במקומו שוגה ומשגה ודאי שלא יסרב. ועוד דבשולחן ערוך (סימן הנ"ג סעיף י"ז) מבואר שאם השליח ציבור טעה יורד אחר תחתיו "ולא יהא סרבן באותה שעה" והטעם לזה כתב הלבוש והרב עטרת צבי (סעיף קטן כ"ג) שגנאי הוא לתפלה ולקריאת התורה שיהא השליח ציבור עילג שפה ואינו מבחין בין ח' לכ' ובין ע' לא' וכיוצא בזה. ועוד שכתב בעל חוות יאיר בספרו מקור חיים על השולחן ערוך (שם סעיף קטן י"ז) שאם הגיעו הציבור לישתבח ואין שליח ציבור יקפוץ על המצוה עיין שם ונראה טעמו שלא אמרו לסרב אלא שאין טורח ציבור וגם אין ביזיון למצוה ודורש אין לה אבל כשאין שליח ציבור וקורא בתורה יקפוץ הוא ויטול שכרה ושוב ראיתי להרב אש"א מבוטשאטש שכתב בפירוש שאם אין אחראי למנות שליח ציבור לא שייך האי דינא (כי הממונא ישים לב להעלות רק מי שראוי) וכן אם יודע שאם יסרב יעלה אחר שאינו הגון לא יסרב עיין שם והיביאו הרב לקט הקמח (שם סעיף קטן ע"ו) ובאר יעקב קרויזר (סעיף קטן י"ז) וליקוטי מגדים (סעיף קטן כ"ז) עיין שם 

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן