Menu
שאל את הרב
print
אא

לדעת הרמב׳׳ם האם מותר בימינו לשמוע לכלי נגינה שלא לשם מצווה או קדושה אלא רק בגלל שנהנים מן השמיעה. ולפרט, אני מתכון לשמיעת כלי נגינה שלא מצורפת לשירה בפה (אין חשש לניבול פה או שירי עגבים). לדוגמא: הסימפוניות של אמדיאוס מוצארט. ומה בדיוק כוונת המילה ׳עגבים׳? בבקשה הסבירו מה דעת הרמב׳׳ם על הדברים האלו.

הרב אדיר כהן

זה לשון הרמב"ם (פרק ה מהלכות תענית הלכה י"ד): וכן גזרו שלא לנגן בכלי שיר וכל מיני זמר וכל משמיעי קול של שיר אסור לשמוח בהם ואסור לשומען מפני החורבן. עכ"ל. וכן העתיק לשונו מרן בשלחן ערוך (סימן תק"ס ) ומה לי כלי נגינה עם שירה בפה או בלי שירה בפה, כל שיש כלי נגינה אסור לשמוח בהן שלא במקום מצוה.

שאלת המשך: שמיעת כלי נגינה להנאה בעלמא .

מחילה, אכן כך דברי הרמב"ם ומרן, אבל הרמ"א חולק עליו ופוק חזי מאי עמא דבר, ספרדים כאשכנזים.

הרב אדיר כהן

העונה: הרב אדיר כהן
אין לנו אלא דברי הרמב"ם ומרן. ומכל מקום מה שנהגו כיום להקל לשמוע דרך הרדיו או דיסק וכיוצא ניגונים ותשבחות להישם יתברך, כל שאינם דרך קלות ראש והוללות, יש להם על מה שיסמוכו. והמחמיר תבא עליו ברכה. ולצורך מצוה מותר לכתחילה אף בכלי שיר (שואלות ותשובות יחוה דעת חלק א' סימן מ"ה וחלק ו' סימן ל"ד).
 

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן