הדלקת נר נשמה בקבר
להדליק נר ודאי אפשר.
וגם לעלות לקבר לא נראה שיש איזה עיכוב, וכן נהגו בתונס לעלות לקבר ביום השלישי של האבלות למרות שקרוב לוודאי שלא עשו מציבה עד לאחר שבעה ימים לפחות.
יה”ר שלא ישמע עוד שוד ושבר בגבולינו.
לדעת הרמב׳׳ם האם מותר בימינו לשמוע לכלי נגינה שלא לשם מצווה או קדושה אלא רק בגלל שנהנים מן השמיעה. ולפרט, אני מתכון לשמיעת כלי נגינה שלא מצורפת לשירה בפה (אין חשש לניבול פה או שירי עגבים). לדוגמא: הסימפוניות של אמדיאוס מוצארט. ומה בדיוק כוונת המילה ׳עגבים׳? בבקשה הסבירו מה דעת הרמב׳׳ם על הדברים האלו.
זה לשון הרמב"ם (פרק ה מהלכות תענית הלכה י"ד): וכן גזרו שלא לנגן בכלי שיר וכל מיני זמר וכל משמיעי קול של שיר אסור לשמוח בהם ואסור לשומען מפני החורבן. עכ"ל. וכן העתיק לשונו מרן בשלחן ערוך (סימן תק"ס ) ומה לי כלי נגינה עם שירה בפה או בלי שירה בפה, כל שיש כלי נגינה אסור לשמוח בהן שלא במקום מצוה.
מאת: פלוני | תאריך: כ״ט בטבת ה׳תשע״ה – ינואר 20, 2015
מחילה, אכן כך דברי הרמב"ם ומרן, אבל הרמ"א חולק עליו ופוק חזי מאי עמא דבר, ספרדים כאשכנזים.
העונה: הרב אדיר כהן
אין לנו אלא דברי הרמב"ם ומרן. ומכל מקום מה שנהגו כיום להקל לשמוע דרך הרדיו או דיסק וכיוצא ניגונים ותשבחות להישם יתברך, כל שאינם דרך קלות ראש והוללות, יש להם על מה שיסמוכו. והמחמיר תבא עליו ברכה. ולצורך מצוה מותר לכתחילה אף בכלי שיר (שואלות ותשובות יחוה דעת חלק א' סימן מ"ה וחלק ו' סימן ל"ד).