Menu
שאל את הרב
print
אא

לגבי ספרדים: מדובר במקרה ובו יש בתנור תא אחד. בתא בראשון פיצה חלבית בלבד,לאחר מכן מכניסים פיצה מגבינה צהובה או בולגרית בשילוב טונה (דגים),א האם יהיה מותר לספרדי לאכול מן בפיצה שבה רק גבינה צהובה? משום חמירא סכנתא מאיסורא...האם האיסור הוא רק רק באכילה אן גם באפייה?ב. היא האם לאחר מכן כשנוציא את שני הפיצות הנ"ל - האם יהיה מותר להכניס מיד לתנור פיצה חדשה שהיא עם גבינה בלבד ולאפותה בתנור ולתתה לאכול לספרדי? מה הסיבה לאיסור או להיתר לגבי שני השני המצבים? האם ניתן היה לפתור את מקרה ב באמצאות המתנה עד להכנסת פיצת הגבינה האחרונה? איך יהיה ניתן לפתור את שני המקרים אם התנור הוא בן שני תאים אך לא במצב שתא אחד הוא לפיצות גבינה בלבד ,ותא אחר הוא לפיצות גבינה עם דגים,בהנחה ששני התאים מבודדים אחד מהשני מבחינת אדי זיעה כוליי.

הרב לירן ישי

דין זה של אכילת דגים עם גבינה הוא לא נפסק בשולחן ערוך כמו דגים ובשר שהוא נפסק בשולחן ערוך (יורה דעה סימן קט"ז) אולם רוב הספרדים נהגו לאסור דגים עם גבינה וייסוד מנהג זה מקורו בבית יוסף יורה דעה סימן פ"ז. אומנם יש ויכוח גדול אם טעות סופר בבית יוסף שם ולכן בכמה דברים יש להקל בזה אם בישל בדיעבד אין לאסור את האוכל וכן בחמאה ודגים מותר לבשל ואין מנהג להחמיר בזה וכמו שפסק כן מרן הגר"ע יוסף בספרו הלכות עולם חלק ז' וכן מקמות שנהגו לאכול דגים בגבינה גם אצל הספרדים יש להם על מה שיסמוכו ויש מורים לכתחלה להקל וכמו שכתב הגר"ש מאשש בספרו שמש ומגן חלק ד'
ולגופו של ענין בנידון שלפנינו אין לאסור פיצה שנאפתה אפילו עם דגים בדיעבד, ומותר לאוכלה אבל להכין לכתחילה (לפי מנהג שנהגו רוב הספרדים להחמיר) אין לאפות פיצה חלבית ביחד עם פיצה טונה אבל אחד אחרי השני אם מנקה את התנור מהלכלוך שיש בעין מותר לאפות ואין לחוש לטעם הבלוע שהרי אפילו בדגים ובשר כתבו "האיסור והיתר" ומהרש"ל שאין להחמיר בטעם הבלוע וכמו שכתבו האחרונים הובאו ביורה דעה סימן קט"ז וקל וחומר לדגים וגבינה 

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן