Menu
שאל את הרב
print
אא

הרב משה לוי זצ"ל כתב במנוחת אהבה ח"ב פ"א שהמכסה סיר על גבי האש הוי גרמא. ע"ש בטעמו. וע' במה שהשיב במנוחת אהבה ח"ד (מילואים) למי ששאלו על הלכה זו, והרב השיב לו (בסימן כו)שכיון שממרן מוכח דהוי גרמא בעלמא פסקינן כוותיה נגד דברי המאירי. ואני באתי לשאול מה הראיה ממרן אמנם הוא כתב בסימן רנ"ז סעיף ד' "גורם לה להתבשל" אבל בתוס' דף מ"ח ע"א כתוב נמצא מבשל בשבת וכן בתוס' רא"ש שם, וא"כ לשון גורם שכתב מרן (וכן הרא"ש גופיה בפסקיו) אינה מוכרחת להתפרש גרמא בעלמא אלא גורם היינו עושה, וע"פ זה לשון מרן בסימן רנד סעיף ד שממהר לגמור בשולם בשבת א"ש בפשטות, כלומר כל מי שעושה פעולה הוא גם גורם אותה ולכן כתב מרן גורם לה להתבשל ואין הכרח דהוי 'גרמא' כמושגי גרמא הרגילים כדי שלא יחלוק מרן על המאירי תוס' ותוס' רא"ש.

הרב רזיאל כהן

לעניות דעתי הלשון שכתבו התוס' והרא"ש: נמצא "מבשל" בשבת, אינה מכרעת כל כך דהוי כבישול בידים. אבל הטור ושלחן ערוך שכתבו "גורם" בישול, למה לא כתבו בפשיטות "מבשל" (על דרך מה שכתב במנוחת אהבה חלק ד' סוף עמ' ס"ז).

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן