Menu
שאל את הרב
print
אא

כתוב בספר מלוה ה' (חלק ב עמ' רעח) לגבי מכירת צ'ק, שאם המוכר מקבל עליו אחריות אם ימצא השטר פרוע או מזוייף, אע"פ שאין המוכר מסתלק מן השטר, מ"מ אין זה נראה כהלואה בריבית, שיש לתלות שמוכרו בפחות שמא הלוה ידחה אותו מיום ליום וכו', אבל כשמקבל עליו אחריות אם לא יוכל הקונה לגבותו מהלוה, על כרחך הטעם שמוכרו בפחות הוא מפני שצריך למעות וא"כ אין כאן מכר אלא הלואה בריבית. עכת"ד.
ובעניותי לא זכיתי להבין את פשט דבריו הקדושים, למה כשמקבל עליו המוכר אחריות הכוללת מקרה שלא יפרע הלוה, א"א לומר שמוכר כי חושש שהלוה ידחה אותו מיום ליום וכו' וכמו שאומרים כן כשמקבל עליו אחריות של מקרה זיוף וכדומה?

הרב יעקב כהן

אם מקבל עליו אחריות שאם לא יפרע הלוה הוא יפרע לו, אם כן אם ידחה הלוה את בעל השטר יצטרך הוא לשלם, שהרי קיבל עליו אחריות על זה, אבל באחריות של זיוף וכיוצא בזה, אם לא ישלם הלוה, לא יצטרך הוא לשלם במקומו. והדברים פשוטים.

שאלת המשך:

לא הבנתי, אם הטעם לכך שכשמקבל עליו אחריות זיוף אין זה ריבית הוא משום ש"באחריות של זיוף וכיוצא בזה, אם לא ישלם הלוה, לא יצטרך הוא לשלם במקומו" [כמ"ש כת"ר], למה הוצרך מורינו הרב זצ"ל לטעם ש"יש לתלות שמוכרו בפחות שמא הלוה ידחה אותו מיום ליום" וכו', הרי גם אם הטעם שמוכרו בפחות הוא מפני שצריך למעות אין אפשרות של ריבית כלל, שלעולם לא יבוא לידי ריבית שגם אם יתברר שהשטר פרוע, הרי רק יחזיר לו את הסכום המופחת שנתן בתמורה לצ'ק? '

הרב יעקב כהן

אם הטעם שמוכרו בפחות כסף הוא מפני שצריך למעות זוהי ריבית אף על פי שנעשה בדרך מכר כיון שעל ידי האחריות שקיבל לא הוי מכר גמור וכמו שכתב בברכת ה' שם (הערה 73) וכיון שהקונה משתכר בהקדמת מעתיו שהרי כשגובה את השיק קיבל יותר ממה שנתן. ומכל מקום בעיקר דברי מורנו הרב זצ"ל יש  לומר דבאופן שמקבל אחריות רק על זיוף וכיוצא בזה הוי מכר גמור ואין צריך לטעום שיש לתלות שמוכרו בפחות שמא הלוה ידחה אותו וכו' ואכמ"ל

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן