Menu
שאל את הרב
print
אא

א). מדוע במילה ולעבדך (בלבב שלם) שבמודים דרבנן אין דגש בדל"ת הרי השוא שלפני הדל"ת הוא נח?
ב). האם צריך לעשות גרשיים כשאני כותב אות במילואה? (כמו אל"ף בי"ת גימ"ל וכו')

הרב אמיר דאדוואנד

1. כיון שבמקור (עבד) אין הבי"ת בשוא ואין דגש בדל"ת, אז גם בהטיה אין דגש. כיוצא בדבר: דרכי איש, חסדי אבות.
אמנם אין זה כלל ברור, כי לפעמים אע"פ שאין דגש במקור יש דגש בהטיה, כמו "בשכבך". ובספר לחם הביכורים (שער בג"ד כפ"ת) נתן קצת טעם לחלק ביניהם. ע"ש.
2. כן.

שאלת המשך:

בדקדוק של היום קוראים לזה שווא מרחף והגדרתו כך: בלשון הקודש לא יבואו שני שוואים נעים רצופים אחד אחרי השני (משום חוק ההברות - לאיזו הברה יצטרף השווא הראשון...), לכן נוצר תהליך המכונה "ביקוע צרור שוואים נעים", והשווא הראשון הופך לתנועה קטנה והשני לשווא מרחף (ויש מכנים אותו 'שווא מעט' ויש מכנים אותו 'שווא בינוני' - עיין מילון אבן שושן), זאת אומרת שהשווא הזה 'מרחף' בין שווא נע לנח מכיוון שהגייתו כשווא נח אך כלליו כשווא נע ולכן לא יבוא אחריו דגש. לדוגמא: מלך ברבים מלכים בשווא נע במ"ם אז בסמיכות היה ראוי לומר "מלכי-" כשהמ"ם בשווא נע וגם הלמד, ועל פי התהליך הנ"ל יובן התוצר הסופי של המלה ומדוע אין דגש בכ"ף אע"פ שבאה לאחר שווא "נח".

מערכת האתר

חזק וברוך

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן