Menu
שאל את הרב
print
אא

האם יש ענין להתפלל ערבית לאחר הדלקת נרות חנוכה?
א. כדי להדליק מיד בצאת הכוכבים (מרן השו"ע תרע"ג).
ב. כדי לא להתפלל ערבית בדיעבד לפני השקיעה (מרן השו"ע רל"ג).
ג. כדי לצאת ידי חובה מי שמסביר ברמב"ם שזמן המצווה הוא חצי שעה וכשידליק מאוחר יותר - מחסר מזמן המצווה. (אע"פ שלרמב"ם ידליק בשקיעה, כאן מדליקים כמרן).
ד. כי מה שתדיר (ערבית) קודם, זה רק אם שתי המצוות לפניו ותתבטל המצווה האחרת (מרן רבנו עובדיה יוסף זצוק"ל ביביע אומר ובחזון עובדיה חנוכה) ובמקרה שמתפלל מאוחר, לא מתבטלת התפילה ומקיים הדלקה בהידור.
ה. מדובר באופן שיכול להשיג תפילה בציבור לאחר זמן הדלקת הנרות ולא יתפלל ביחיד.

הרב רזיאל כהן

אין "ענין" להקדים תפלת ערבית להדלקת נרות חנוכה, אלא לשיטת הסוברים שזמן ההדלקה הוא בשקיעה. אבל לפי המנהג הפשוט שמדליקים בצאת הכוכבים, משתדלים להתפלל מיד בשקיעה, ומזדרזים לסיים ולהדליק מיד בצאת הכוכבים, ומרוויחים כמעט את כל הנקודות שהזכיר כבודו בשאלתו. גם אם מתאחרים מעט – לא נורא, כי העיקר למעשה שבזמנינו אפשר בשופי להדליק גם אחר חצי שעה (ואין בהקדמה אלא הידור בעלמא).
אגב, הנקודה הרביעית שהזכרת בשם הגרע"י, היא מוזרה מאד בעיני, אשמח אם יציין כבודו את המקור המדוייק לדברים.

שאלת המשך:

תפילת ערבית בבין השמשות לכתחלה או בדיעבד?

הרב רזיאל כהן

המנהג להקל בזה לכתחילה (עיין הלכה ברורה סימן רל"ה ס"ד) ובלבד שיזכור לחזור על ק"ש אחר צאת הכוכבים

שאלת המשך:

מה עדיף ערבית בבין השמשות והדלקת נרות מיד בצאת הכוכבים(וכן משמע מילקוט יוסף ושות תפילה למשה בענין תדיר ולא תדיר) או הדלקת נרות מיד בצאת הכוכבים ותפילת ערבית אחר הדלקת נרות?

הרב רזיאל כהן

כפי שציין כת"ר דעת גדולי דורנו להעדיף להתפלל ערבית בשקיעה, ולהדליק הנרות לאחר צאת הכוכבים.
ואם אחר מלהתפלל והגיע זמן צאת הכוכבים נכנס במחלוקת האם יקדים את ההדלקה לתפילה או להיפך משום תדיר (עד כדי כך דעת מוה"ר תפלה למשה (ח"ב סימן מ"ח) שיתפלל ערבית ביחיד ואח"כ ידליק ודעת מרן ראש הישיבה נר"ו אינה כן ואכמ"ל)

שאלת המשך:

אם איחר מלהתפלל והגיע צאת הכוכבים ויש לו מניין ערבית מה עדיף שיעשה? לא הבנתי מה שכתב כבודו

הרב חנוך הכהן

לדעת מרן הגרע”י זצ”ל ולהבה”ח מרן ראש ראש הישיבה שליט”א מי שאינו רגיל להתפלל כל יום בצאת הכוכבים אין לו דין תדיר וידליק נרות חנוכה ויתפלל אח”כ. וכן הוא מנהג רוב האנשים. ומי שמתפלל תמיד בצאה”כ יתפלל קודם ערבית במנין. (עיין בהערות איש מצליח ר”ס תרע”ב הערה 5).

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן