Menu
שאל את הרב
print
אא

מי ששימש עם אשתו בעונת הוסת ולא ראתה, או ששימש לאחר שעברה העונה בינונית או הוסת קבוע ולא בדקה כלל לא ביום הוסת ולא לפני תשמיש ואחר כמה ימים ראתה - האם הולד הנוצר מביאה כזו הוא פגום כבן הנדה או עכ"פ כבני תשע מידות?
בשו"ת "קנה בשם" להגר"מ ברנסדורפר זצ"ל כ' דאין פגם כלל בולד הנולד מאיסור דם בתולים ומביא ראי' כמדומה מדברי המרדכי לגבי טבילה בנהר דאין שום פגם על הולד, אבל אינו ברור אי מיירי רק מפגם בן הנידה או גם מפגם בני תשע מידות, דבביאור הלכה או"ח סימן ר"מ כ' דבשימש בימי אבלות הולד הוא בן תשע מידות כמו בני נידוי, והרי אבלות הוא ג"כ מדרבנן?

הרב אליהו מאדאר

כן הסכמת האחרונים, שאם לא עבר רק על איסור דרבנן, אין הולד פגום, וכן פסק מרן מופת הדור זצ"ל בספרו טהרת הבית חלק ב' (עמוד תמא-תמב). ע"ש.
ונראה מדבריהם שגם אינו בני תשע מדות, ושאני אבילות דהוי כנדוי לשמים בר מינן, אבל בשאר איסורים קיל טפי. וכל שכן באופנים הנזכרים בשאלה, שיש מקילים בהם לגמרי, כי אחר וסתה ולא בדקה, לדעת הרי"ף והרמב"ם ועוד מותרת, וכן סתם מרן בשלחן ערוך סימן קפ"ט סעיף ט'. ואין כאן מקומו להאריך. ובעונת וסתה, היום בזמננו שרוב הנשים אין להן וסת קבוע, אין צריך *בדיקה כלל. ולכן פשוט שאין הולד פגום כלל. וכל שכן אם הוא עוסק בתורה ומצוות, שמטהר לגמרי את נשמתו, לטהרה ולזככה!
*עיין שאלת המשך

שאלת המשך: חיוב פרישה מאשה בעונת וסתה.

האם הבנתי נכון את הקטע האחרון שבזמנינו אין צריך פרישה בעונת וסתה ? האם מדובר גם בראתה ג' פעמים באותו יום ? ומהו המקור ?

הרב אליהו מאדאר

אמת כי לדעת כמה ראשונים אין צריך פרישה באשה שאין לה וסת כלל אבל אין הלכה כן וט"ס נפל בתשובה לעיל וצ"ל אין צריך "בדיקה" (במקום פרישה) כלל והיינו כי באמת ודאי שגם היום בזמננו אפשר שיהיה וסת קבוע ואם ראתה ג' פעמים באותו היום ובאותה עונה (עיין בסימן קפ"ט סי"ג) קבעה לה וסת וצריכה פרישה וזה לכל הדעות אלא שרוב הנשים בזמן הזה אין להן וסת קבוע ובזה דינה לפרוש ממנה בעונה בנונית כמו שכתב בשולחן ערוך ריש סימן קפ"ט אלא שהאחרונים הוסיפו לפרוש גם בעונת החדש ובעונה ההפלגה והנה לגבי הבדיקה בעונת החדש ובעונת ההפלגה אם היא עונה בינונית לכתחילה בודקת ובדיעבד שלא בדקה נחלקו הראשונים ועיין סימן קפ"ד ס"ט וסימן קפ"ט ס"ד ולגבי שאר העונות בדיעבד לכולי עלמא אין הבדיקה מעכבת וכמבואר שם ולכתחילה נחלקו האחרונים אם צריכה בדיקה בהם ולעניות דעתי מעיקר הדין אין צריך בדיקה וטוב להחמיר שכל היד המרבה לבדוק בנשים הרי זה משובח וכמו שכתבתי בספרי אמרות טהרות (חלק א' סימן ז') עיין שם באורך
ובעצם הפרישה בעונה בינונית צריך לפרוש וכנ"ל ובשאר העונות (עונת החודש ועונת ההפלגה) לעניות דעתי אין צריך פרישה כפשט לשון הטור ומרן ריש סימן קפ"ט וכן מבואר בראשונים כיון שאין לה וסת קבוע כלל וכל פעם משנה ואת וסתה ורק בהיה לה וסת קבוע ושינתה אותו ליום אחר פורשת בזה ובזה וכמו שכתבי בעיייותי בספה"ק הנ"ל (סימן י"ח) עיין שם באורך 

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן